Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Jag ledsnar aldrig på sex ....

Publicerad 2009-04-09 14:03:16 i Djur och natur,

Torsdagen den 9 april 2009

Jag ledsnar aldrig på sex natursköna platser jag brukar besöka! Det är dax att presentera den tredje platsen jag gillar att besöka i Örnsköldsviks kommun. De tidigare två har varit Skeppsmalen med Skags udde samt Stockholmsgatorna. Nu tänker jag ta med er till Balesudden!!

Senast jag var dit var sommaren 2006, då promenerade Jag, Kristoffer och Ingela dit en solig sommardag. Vi parkerade bilen vid den avsedda parkeringen vid Sandlågan. Det är en riktigt jobbig dagsetapp att ta sig till Balesudden. Men när man väl är där så är det värt allt slitet, utsikten är bedårande!!

Följande text är hämtad från Länsstyrelsen Västernorrlands hemsida!

Den skarpt markerade Balesudden är ett magnifikt sjömärke vid inloppet till Bäckfjärden. Förr i tiden fungerade berget som ett vårdkasberg där eldar kunde tändas för att varna folk i bygderna för krig och faror som väntade. Innanför klippan finns djupa skogar, en trolsk liten tjärn med kristallklart vatten, höga utsiktsberg och skyddade vikar med bra angörningspunkter för båtar. Balesuddens naturreservat erbjuder många spännande upptäckter för den som vill komma "Höga Kusten" närmare in på livet.
 

Reservatet bildades 1985 och är på  923 hektar. Reservatet är av Regeringen antaget som Natura 2000-område enligt habitatdirektivet. Ändamålet är att bevara ett kustanknutet skogs- och hällmarkslandskap i orört skick där växtlighet och djurliv får utvecklas fritt och där Balestjärnen, Täckstjärnen och vattendragen skall bevaras i sina naturliga tillstånd.

Kom ihåg!

  • att du är välkommen till fots men att du ej får framföra motordrivet fordon.
  • att vara varsam om mark och vegetation och inte fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd och buskar.
  • att hålla hunden kopplad och ej medvetet störa djurlivet.
  • att ej elda annat än på anvisade platser efter Höga-Kusten leden.

Reservatet nås lätt med båt. Bra angörningspunkter är till exempel Sör-Balesviken, men också Bodviken och Nor-Balesviken. Höga Kusten-leden passerar genom reservatet och är entréväg. Åker man från Örnsköldsviks stad, så tar man vägen över Domsjö mot Bjästa. Vägvisning finns både från Bäck, med parkering intill Sandlågan och från Hålviken, Köpmanholmen. Övernattningsstuga finns vid Bodviken. Utflyktstips är bland annat Balestjärnen, den höga Täcksklippen samt Gollums grotta i stupet väster om Sör-Balesviken.


Kolla in mina bilder!! Klicka så blir de större!!
                
Sör-Balesviken                            Sör- balesviken                          Balestjärn


                  
Äntligen framme                          Makalös utsikt                            Utsikt över Järvön 

            
Från höger Älgön, Strängöarna    Fr. vänster Järvön och Trysunda
Ronön, Ulvön och Värsingarna


Många människor bekymrar sig mycket över de bibelord de inte förstår. För mig är det tvärtom så, att de är de bibelord, vilka jag förstår, som bereder mig
de största bekymren!
Mark Twain

GLAD PÅSKTORSDAG PÅ ER ALLA!!!!!!

dan

Kommentarer

Postat av: ida

Publicerad 2009-04-10 11:04:13

Pappa dom där rubrikerna med sex börjar bli lite uttjatade.. Bara för att du vill ha så många besökare som möjligt ;) Glad påsk världens bästa pappa! Puss och kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela