Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

En gåta är löst!

Publicerad 2009-08-11 16:54:11 i Djur och natur,

Var som vanligt ut och gick en liten sväng med Gibson! Det var ingen lång promenad, p.g.a. av ryggen, men så pass att jag nere på lägdan fann svaret på en liten gåta! Minns ni en av de larver jag visade er tidigare? Den var svart med vita prickar och med taggar, se nedan. Nu vet jag vilken fjäril som döljer sig bakom!


Så här såg den ut den lilla krabaten!


Så här ser fjärilen ut med ihopfällda vingar. Den ser inte mycket ut för världen och man kan inte tro att den döljer denna otroliga prakt som nästa bild avslöjar!


Detta är ett exemplar av Påfågelsöga (Inachis io), en av våra stora fjärilar! Som ni säkert redan gissat så har den fått sitt namn för de stora blå fläckarna som tydligen ska likna Påfågelns öga. Läs om Påfågelsöga HÄR!


"Om de kan skicka folk till månen, varför kan de inte få mina skor att lukta gott?"  / Homer Simpson

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela