Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Trollsländor lägger ägg!

Publicerad 2009-08-15 12:36:46 i Djur och natur,

Visste ni att trollsländor lägger ägg? Jaha ni trodde det ja! Men ni har nog aldrig sett hur det går till när en sländehona lägger sina ägg? Nähä det förstod jag nog! För det första är det väl inte så många som går omkring för att kolla in en sådan sak och för det andra så är det inte alltid så lätt att se och förstå vad som händer. Men nu ska jag visa er några bilder på en trollslända som lägger sina ägg i vattnet uppe vid Svarttjärn, där jag befinner mig så ofta jag kan.


Här har vi en Brun mosaiktrollslända (Aeshna grandis) som precis stuckit ned sin bakkropp i vattnet för att hitta lämplig plats att lägga ägg på.


Samma hona som ovan.


Ivrigt arbetande för att hitta den perfekta platsen för äggen!


På väg ner i vattnet med bakdelen. Gamla stubbar i strandkanten verkar vara idealiska platser för äggläggning!


En annan hona av samma art sitter en bit ifrån och lägger sina ägg! Läs om den Bruna mosaiktrollsländan HÄR!

"Richard tycker inte om att jag dödar insekter, men ibland kan jag inte rå för det!"  / Cindy Crawford

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela