Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Baader Meinhof-ligan, RAF!

Publicerad 2009-12-21 14:00:43 i Film och litteratur,

Ligger och ser filmen "Der Baader Meinhof komplex". En mycket bra film om än lite rörig. Här får man lite spänning samtidigt som man får insyn i den värld vi levde i under slutet av 60-talet och 70-talet!


Bra film som är väl värd att se!!!

Röda armé-fraktionen
(tyska Rote Armee Fraktion; RAF), även kallad Baader-Meinhof-ligan, var den mest aktiva tyska vänsterradikala revolutionära väpnade gruppen, och betraktades allmänt som en terrorist-organisation. Själva kallade sig RAF för en stadsgerilla, ett begrepp som myntades och utvecklades av den brasilianske revolutionären och teoretikern Carlos Marighella. Den stadsgerilla som närmast inspirerade RAF var latinamerikanska Tupamaros, och den första väpnade gruppen i Tyskland kallade sig därför Tupamaros West-Berlin.

RAF var verksamt mellan 1970 och 1998 och mördade 34 människor. Hösten 1977, vilken kom att kallas tysk höst, genomförde RAF ett stort antal aktioner, vilket ledde till en regeringskris. Ett av attentaten riktade sig mot den Västtyska ambassaden i Stockholm, läs om det HÄR! Många av dess medlemmar satt fängslade under 1970-talet, och flera av dem dog i fängelse under omständigheter som förorsakat olika mer eller mindre trovärdiga konspirationsteorier.

Man brukar dela in RAF i tre generationer. Det kanske viktigaste inslaget i den första generationens motivstruktur var att många framstående före detta nazister i deras föräldrageneration tillhörde den samhälleliga eliten i 1960- och 1970-talets Västtyskland och innehade ett stort antal viktiga poster inom stats- och lokalförvaltningen samt i näringslivet. Enligt RAF:s synsätt var Västtyskland bara en dåligt maskerad fortsättning av Tredje riket. Läs mer om RAF på nätet (Wikipedia), där jag hämtat denna fakta!!

Ringde Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs och fick veta att jag kanske kommer att få min operation i mitten av februari. Det innebär att jag blir utförsäkrad från kassan i "bara" 14-dagar. Men trots allt blir jag utförsäkrad vilket är ett hån mot en som nästan inte kan gå!!! De vill ju att jag ska infinna mig på arbetsförmedlingen för att få hjälp i min rehabilitering, skrattretade!!! Kanske man måste börja med en väpnad kamp motsvarande den i Västtyskland för att komma till rätta med orättvisorna i vårt samhället! Säger en man som gjorde vapenfri militärtjänst, en gång i tiden! dessutom så är jag pacifist ut i fingerspetsarna! Nej sådant löser nog inte rättvisorna i vårt samhälle men jag skulle inte bli förvånad om det blir en folklig resning en dag!!!

Livet får sin mening bara genom kamp. Triumf eller besegrande ligger
i Guds händer. Så låt oss hylla kampen!
  /Swami Sivananda

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela