Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Igelkott!

Publicerad 2009-02-18 15:41:03 i Djur och natur,

Ondsdag 18 februari 2009

Sommaren 2008 var jag och min fru i Umeå för att hjälpa vår son att flytta till en annan lägenhet. En av kvällarna satt vi ute på terassen och mådde bra. Så där bra man kan göra en varm sommarkväll i början av Juli! Plötsligt kommer där gående en Igelkott/Igelkotte. Det var första gången på 16 år som jag fick se en levande Igelkotte igen. Den förra såg jag förvisso utanför Dusseldorf i Tyskland. Jag kan faktiskt inte komma ihåg när jag såg en här uppe i Norrland, förutom alla ihjälkörda jag sett efter vägarna. Men glad blev jag!! Nu hör det till saken att de ser ofta Igelkottar på olika ställen i Umeåtrakten. Det skulle vara kul att börja se dem i Kroksta också. Hoppas den är på väg tillbaka efter många år av tillbakagång på grund av biltrafiken, men framförallt på grund av alla miljögifter på 60 och 70-talet. Kolla in den lilla gynnaren!


Igelkott (Erinaceus europaeus)


Slutligen så ska ni få ett tänkvärt ordspråk från en okänd.  Du kan ge utan att älska, men du kan inte älska utan att ge.

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela