Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Skäggagam

Publicerad 2009-02-25 16:18:18 i Våra Husdjur,

Onsdag 25 februari 2009

Jag har ju "pippi" på att fota de djur jag har här hemma, eller haft. Den här gången visar jag några bilder på en ödleart som heter Skäggagam.


Skäggagamen
(Pogona vitticeps) är en ödla som härstammar från Australien.  Den blir runt 50 cm från svans till nos, honorna blir lite mindre än hanarna. Skäggagamen kan bli upp till 15 år gammal, men den normala livslängden är 7-10 år. Födan består av insekter, små däggdjur, ägg, bär och örter. Den är lugn i beteendet, och blir ofta väldigt tam i fångenskap.


Så här elek och hotfull blev min hane när jag visade en orm för den.


Här en bild på samma hane som försöker att imponera på sin hona han ligger på.


När man redigerar en bild i ett bildredigeringsprogram så finns det många effekter men kan leka med. Här har jag använt mig av programmet Paint shop pro (PsP) för att göra denna häftiga illustration.


Man kan göra mycket roligt med en dator. Med hjälp av programmet Paint som följer med i Microsoft Windows, har jag gjort en tomteluva och klippt in. Sen har jag skrivit in en lämplig text, här för att användas som julkort till ett "kräldjursfreak".


Till sist ett litet citat jag tycker stämmer så ofta, framförallt inom skolans värld.

Människor kan indelas i två grupper, en som går före och uträttar något
och en som går efter och kritiserar. (Seneca)

Vilken av de två tillhör du??

dan

Kommentarer

Postat av: Olivia

Publicerad 2011-03-03 12:33:11

Jag undrade om jag skulle kunna låna bilden på din skäggagam när den gapar till ett skolarbete. Jag gör ett arbete om skäggagamer och det skulle vara till stor hjälp.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela