Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Leka med en Blomfluga!

Publicerad 2009-07-27 16:45:42 i Djur och natur,

Tidigare i min blogg så har jag visat bilder på humlebagge. Då berättade jag att i insektsvärlden finns det många arter som till utseende liknar andra arter som skydd. Detta kallas mimicry (läs om mimicry HÄR!) och förekommer rikligt bland insekterna. Inte bara humlebaggen är en sådan insekt utan den som man kanske förväxlar mest med "farliga och elaka" insekter såsom getingar och bin, är blomflugan! Här kommer några bilder på en blomfluga. Jag har dessutom roat mig med att trixa lite med två av bilderna och fick då ett ganska häftigt resultat! Kolla in!!


Blomfluga av någon art, vilken det är vet jag inte då det kryllar av ater. I hela världen finns det 6000 arter!  Men ni kan läsa om blomflugor generellt HÄR!


Samma blomfluga som ovan med ett annat perspektiv!


Visst är det förtåeligt att många blandar ihop blomflugor med getingar och bin och därför slår ihäl dem när de sökt sig inomhus. Men varför chansa resonerar nog en och annan som har fått känna på ett getingstick i sitt liv.


Här har jag lekt lite i Paint Shop Pro (PSP).


Likaså här har jag lekt med PSP.

Sanningen är en, men lögnen är månghövdad!    / Baileios I

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela