Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Skogsödla!

Publicerad 2009-06-30 17:59:27 i Djur och natur,

Var upp till Svarttjärn en sväng idag och skulle fotografera fler Trollsländor. Svarttjärn ligger i Själevad strax utanför Örnsköldsvik. Till min glädje så fann jag en Skogsödla! En liten en på så där en två år kanske? Det var en liten hane, det ser man på buken eftersom hanens buk är rödorange. Skogsödlan är fasligt snabb i denna värme och det är oftast bara tur att man hinner se dem. Kolla in bilderna så får ni se en vacker liten Skogsödla!


Där låg den i mossan och solade sig!


Ett vackert djur tycker jag! Vad tycker ni?


Bukens färg talar om att det är en hane. Honornas buk är vitbeige med svarta fläckar. Notera vad liten ödlan är i jämförelse med mina fingrar

.
Skogsödla (Zootoca vivipara, tidigare Lacerta vivipara). Du kan läsa om Skogsödlan HÄR!

Ni glömmer väl inte bort att titta på Smallville på kanal 6? För om inte så missar ni något bra!! Glöm heller inte att det är "Morden i Midsomer" ikväll!! En sommar utan Barnaby är ingen sommar!

"Varför kan inte bara araberna och judarna sätta sig ner och lösa det här
som goda kristna?"
/Arthur Balfour

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela