Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Allt för skolan/vetenskapen

Publicerad 2009-05-13 15:32:54 i

Varje höst så har vi ett ekologitema med våra åttor på skolan. Ängetskolan har ett synnerligen bra naturnära område, nämligen Höglandssjön, strax utanför Örnsköldsvik. Sjön ligger på promenadavstånd från skolan och det underlättar den praktiska biten enormt. Här finns flera olika biotoper att undersöka och lära känna. De år vi har haft dessa två ekologidagar, så har jag skött om att ge eleverna en inblick i den fauna och flora som finns i och vid vattnet. Alla möjliga och omöjliga varelser brukar fiskas upp till ungdomarnas stora nöje. Hela arrangemanget som håller på i två dagar och innehåller flera olika stationer med olika aktiviteter, är mycket uppskattat av eleverna. Dessutom så tror jag att de lär sig mer på dessa två dagar, än studier i böcker under flera veckor!!


Stort intresse runt baljan med infångade vattenlevande insekter. Däri finns olika Dykarbaggar, Trollsländelarver av olika slag, Klodyvlar som liknar Skorpioner och mycket mycket annat!


Det är alltid lika roligt att hitta Blodiglar eller Hästigel som det egentligen rör sig om. Sen får man bjuda på lite show, det uppskattas alltid. Ja du, vad gör man inte för eleverna och vetenskapen!!!


Sen får man sig ju en åderlåtning på köpet och på arbetstid dessutom, inte illa! Åderlåtning vad är det? Tryck HÄR så får du veta!

Att skriva brev till sin käresta är som att rita en skinkmacka när man är hungrig!
/Carl Gustav Lindstedt

dan

Kommentarer

Postat av: Ida D

Publicerad 2009-05-13 21:31:06

Å herregud jag minns när jag gick i åttan. Glömmer aldrig de där dagarna. Jag for igenom någon slags lera och geggade ner hela mitt ben.. fast jag hade varit duktig som haft stövlar. Och alla de där insekterna eller vad man ska säga ^^ Då fick man minsann lära sig hur mycket det egentligen finns där nere under ytan. lärorikt och kul såhär i efterhand :) hare bra!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela