Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Murkla!

Publicerad 2009-05-12 15:15:53 i Djur och natur,

Hittade en Stenmurkal idag när jag och Gibon var ut och gick. Säregen svamp är det, med ett utseende som en liten människohjärna. Kolla in själva!


Stenmurkla (Gyromitra esculenta) är en av de vanligaste av de svampar som kallas murklor. Stenmurklan är Norrbottens landskapssvamp. Stenmurklans hatt ser ut, som jag tidigare sa, som en brunaktig hjärna, och foten är oftast smutsvit men ibland dragningar åt violett. Stenmurklan har även en säregen doft.


Giftighet
Murklan innehåller giftet gyromitrin som i kroppen bryts ned till det giftiga ämnet metylhydrazin. Rå är svampen den näst giftigaste av alla svampar, och förtäring av en enda svamp kan leda till döden. Svampen har tidigare ansetts vara en delikatess och ätlig efter upprepad förvällning där vattnet slås bort, men senare forskning har visat att en del av giftet blir kvar, och bland annat det svenska livsmedelsverket rekommenderar nu att svampen inte äts. Detta gäller även torkad svamp. Finska livsmedelssäkerhetsverket anser dock fortfarande att såväl torkade som färska svampar är ätbara när de förvällts två gånger.

Ju mer jag har med män att göra, destomer tycker jag om hundar!   /Madame De Sèvignè

dan

Kommentarer

Postat av: Cammi

Publicerad 2009-05-12 15:19:43

kommer ihåg att min mamma plockade en sån en gång bara för att den var så ful!=)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela