Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Skräddare!

Publicerad 2009-05-09 19:11:19 i Djur och natur,

I samma damm som jag hittade dykarbaggen så fanns det massor av skräddare som simmade runt på vattenytan. Kolla in bilderna och läs lite fakta om denna lilla fantastiska insekt!


Skräddare (Gerridae) (även kallad Vattenlöpare och Vattenmätare) är en familj av vattenlevande insekter som man kan se springa på vattenytan i små vattendrag. Det kan de göra pga. att det andra och tredje benparet är förlängda och har vattenavstötande hår. På så vis bärs insekterna av vattnets ytspänning. De ror med det andra benparet och styr med det tredje. Genom vibrationen som uppstår på vattenytan när en insekt ramlar ner kan de spåra sitt byte i form av insekter. Fullvuxna honor kan övervintra i marken, på våren lägger de ägg och sedan dör de. Det förekommer tio arter i sverige och de tillhör släktet Gerris.


Här ser man tydligt hur ytspänningen håller Skräddaren på vattenytan.

Denna gång ett citat från ett riktigt PUCKO (bevisligen)!!!!

Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra!  /George W. Bush

Jag önskar er en TREVLIG LÖRDAGSKVÄLL!!!

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela