Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

SRS Vs Spinal Stenos!

Publicerad 2009-11-13 18:02:57 i

Det blev lite fel i mitt inlägg igår. Så här är det! Jag kommer att bli kallad och påbörja behandling inom vårdgaranti-tiden, som är 3 månader. Men eftersom jag är beredd att åka ner med kort varsel så satte min läkare upp mig på en annan väntelista. Om någon patient ger återbud, så får man komma snabbare. Det innebär alltså att jag kan få en kallelse inom några veckor upp till 3 månader, hänger ni med?

Jag har lovat några bekanta att förklara lite mer vad Spinal Stenos och SRS är för något. Har hittat lite fakta på internet från Spine Center i Göteborg! Vill du veta mer om Spine Center så klicka HÄR!

SPINAL STENOS
"Spinal stenos betyder förträngning i ryggradskanalen. Detta uppkommer som ett led i degenerativa förändringar i diskarna och facettlederna. Diskarna sjunker ihop och buktar ut samtidigt som benpålagringar utvecklas runt diskarna. Artrosförändringar i facettlederna leder till benpålagringar och detta ger upphov till en förträngning i ryggradskanalen så att nervrötterna får mindre plats och utsätts för ett visst tryck.

De typiska symptomen av spinal stenos är tilltagande besvär i benen vid gång, både i form av smärta, tilltagande svaghet, domning och dålig styrsel. Oftast har man inga el små besvär när man sitter el ligger, utan det är när man står och går som besvären uppträder och de blir mer uttalade ju längre man står eller går. Gångsträckan blir efterhand allt kortare. Detta kallas för neurogen claudicatio till skillnad från den claudicatio man har vid dålig blodcirkulation i benen. Typiskt för neurogen claudicatio är att det inte räcker med att stanna och stå och vila, utan man måste sätta sig ner. Detta beror på att nerverna får mer plats när ryggen är böjd framåt. Det innebär också att det ofta går att cykla utan problem".


Här ser man att ryggkanalen med nerverna är
ihoptryckta mitt på bilden!!


SEGMENTELL RÖRELSESMÄRTA
"Om ryggsmärtorna blir långdragna och fysioterapi inte hjälper, kan man i sista hand överväga operation. I de fall där en operation kan lindra eller bota smärtorna föreligger det en så kallad segmentell rörelsesmärta - det vill säga rörelser och/eller belastning i ryggen utlöser smärtor från ett eller ett par kotsegment. Det är då oftast fråga om diskdegeneration med en låg disk som ev orsakar kotförskjutning. Diagnosen ställs med hjälp av klinisk undersökning (smärtanalys och smärtprovokation) och undersökning med röntgen och MR (magnetkamera). Pekar samtliga undersökningar på att det föreligger ett smärttillstånd begränsat till ett eller två kotsegment kan man överväga steloperation".


Degenererad disk leder till SRS.

STELOPERATION

"Ingreppet innebär en bentransplantation mellan två eller flera kotor så att de växer ihop, och rörligheten mellan dem upphävs. Bentransplantaten läggs antingen baktill (bakre steloperation) eller mellan kotkropparna (främre steloperation). Det beror bl a på vilken ryggsjukdom du har. Bentransplantationen kan kombineras med att kotorna fixeras med skruvar och metallstag." Se illustrationer nedan:



Nu är det fredag igen och festen kan börja!!! Käka lite chips och drick lite läskeblask! Sen kan du gosa med din käresta eller se allsvensk hockey klockan 19.00 på åttan, Leksand möter Malmö, kul va!! Äh, gör vad du vill, för vem bryr sig i det långa loppet!! Jag vet dock och lovar er att nästa blogginlägg inte kommer handla om sjukdomar!!

Ha en trevlig fredagskväll är du snäll, och utan gnäll!!

Hälsa är summan av alla sjukdomar du inte har!
  /Gerhard Uhlenbruck

spinal-dan

Kommentarer

Postat av: marionhallon

Publicerad 2009-11-13 22:21:31

Ja okej, jag hänger i alla fall med! ;c)

Postat av: ulrika Olofsson

Publicerad 2009-11-24 08:00:46

Hej!

Håller på med min utredning om min SRS. Ska till Spine center i Göteborg idag igen för att boka tid för mina ryggblockader och sedan boka tid för operation...inget jag ser fram emot men tänk om jag blir bättre..önskar dej lycka till med din rygg!!

Hälsningar

Ulrika/Göteborg

Postat av: annkristin

Publicerad 2010-03-22 18:44:58

Hej, vill tacka för denna fantastiska information du sprider. Har idag fått röntgensvar på min rygg och det framkom att nedre delen av ryggrad är böjd åt höger samt att diskarna var ihoptryckta. Min läkare sa att träning på gymmet samt att arbeta vore toppenbra behandling. Själv kan jag inte ens gå många meter...alla smärtorna jag har samt hur dåligt jag mår fann jag nu förklaring till via din sida.spinal stenos, att inte kunna gå samt smärtorna var exakt det jag upplever. Min läkare ska inte remitera mej vidare...men efter att jag läst detta så ska jag be om hjälp nu när rygg visat sej vara trasig på röntgen. Tusen tack!

Postat av: Anki

Publicerad 2011-12-29 22:55:47

Hej! Läste din sida gällande spinal stenos,min läkare trodde jag hade det..har röntgat mig nu, väntar på svar..och är tvungen att gå med rullator nu..orkar knappt gå snart...jag är själv 59 år..

Hoppas du själv blivit bättre..efter operation..

Postat av: Anki

Publicerad 2011-12-29 22:59:00

Hej! Läste din sida gällande spinal stenos,min läkare trodde jag hade det..har röntgat mig nu, väntar på svar..och är tvungen att gå med rullator nu..orkar knappt gå snart...jag är själv 59 år..

Hoppas du själv blivit bättre..efter operation..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela