Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Alla dessa Trollsländor!

Publicerad 2009-09-25 13:31:43 i Djur och natur,

Trots att det i min blogg kryllar av trollsländor så måste jag ändå få visa denna vackra "sak". En Kungstrollslända (Cordulegaster boltonii). Faktiskt Sveriges största med ett vingspann på uppemot 11-12 cm!! Bilderna är tagna på en äng, gränsande mot Lomsjön här i Örnsköldsvik. Kolla in bilderna!! 


Visst är den vacker Kungstrollsländan (Cordulegaster boltonii)!? Läs om den HÄR!


I närbild ser Kungstrollsländan ut att komma direkt från en film om utomjordiskt liv! Fantasieggande utseende med imponerande stora ögon och en gigantisk kniptångsliknande käft! Trollsländan flyger ofta omkring i jakt på andra insekter som den fångar med hjälp av sin snabba flygteknik och griper med sina hullingförsedda ben. Imponerande insekt tycker jag!!

Samma bild som ovan

fast större om du klickar på den!!

På fredagen blir den late flitig! / Finskt ordspråk

dan

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2009-09-25 13:41:05

uhu tycker dom är så läskiga!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela