Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Bättre en huggorm i handen än .....!

Publicerad 2009-09-13 21:05:53 i Djur och natur,

Var upp till Åsberget med min moppe häromdagen. Åsberget, cirka en halvmil från Örnsköldsviks centrum, är ett idealiskt ställe för huggorm! Vet man bara var man ska söka så kan man hitta flera stycken inom samma område. Det är inte många gånger som jag stött på nästan svarta huggormar, men denna gång gjorde jag det. Dessutom så hittade jag flera små ungar så återväxten är god. Speciellt en liten fjolårsunge var lugn och beskedlig och helt oaggresiv. Jag rekommenderar er att inte ta upp en huggorm i handen som jag gör här nedan. För det första så är jag van att handskas med huggormar. Men för det andra så kan en orm bita oavsett om den ser snäll eller lugn ut och trots vana att handskas med ormar. Nu är ju en huggormsunge inte lika giftig som ett vuxet djur (att ungar skulle vara giftigare är bara en myt) eftersom de har så mycket mindre giftkörtlar. Men trots det så är det ganska dumt att ta upp en unge så här, inte bara dumt utan kanske rent av korkat! Kolla in bilderna på den nästan svarta huggormen och ungen!! Ha sen en bra söndagskväll!!!


Nästan svart huggorm (Vipera berus). Läs om huggorm HÄR!


Så här liten är en fjolårsunge, visst är den söt?


En vacker liten rackare!


Jag har gjort många dumheter, och det tänker jag fortsätta med.
Det är det som är kryddan i livet.
/ Brigitte Bardot

dan

Kommentarer

Postat av: kajsa

Publicerad 2012-08-21 16:34:22

heej roligblogg

Svar: Hej själv och kul att du tycker bloggen ä rolig!!!
Dan Jonsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela