Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Inbakad Gravlax - Succe på festen!

Publicerad 2010-04-30 19:52:05 i Mat,

Idag, sista april, har jag och min fru Ingela gjort en helt suverän middagsrätt! Denna skulle lätt bli en lyckad överraskning på fester framöver. Många är inte förtjusta i fisk som festrätt men håll i er säger jag, detta kommer ni att gilla, ni alla oavsett vad smakinriktning ni än må hava!!!

Detta blir min fredagsblogg, och för en gångs skull så blev det inte bara en massa pladder och strunt. Men en liten historia bjuder jag på i slutet av inlägget! Ha nu en trevlig sista april och en ännu trevligare 1:a Maj i de röda fanornas vajande i den ljumma vårbrisen! Nu blev det dock lite pladder i alla fall!!!

Inbakad Gravlax

Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
Smördeg  (eller köp djupfryst färdig)
300 g  smör
6 dl  vetemjöl
1 st  ägg
½ dl  vatten
 
 
Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna väl och låt degen vila i kylen 1 timme. Därefter kavla ut en smördegsplatta cirka 40 x 40 cm.

Lax
1 kg gravad lax.
Helst en skinnfri och urbenad mittenbit. Skär ett snitt på mitten av laxbiten, så att det bildas ett lock som går att fälla upp (som en bok).

Fyllning
2 dl strimlad purjolök
2 dl hackad bladspenat
2 dl hackad rucola eller zuccini
1 dl finhackad dill
2 dl riven ost
2 äggulor till pensling

Blanda ingredienserna och lägg i mitten på fisken, vik tillbaka locket och platta till.

Lägg fisken på mitten av smördegsplattan. Pensla kanterna med ett uppvispat ägg, vik ihop smördegsplattan runt fisken, som ett kuvert, och lägg öppningen nedåt på en plåt med bakplåtspapper.

Pensla översidan med uppvispat ägg.

Grädda i 200° C cirka 25-35 minuter

Servera med potatis och sallad!


Smaskigt var det, tro mig!!! Till laxen gjorde vi en sallad beståenda av tomater, gurka och salladsblandning (färdigköpt i påse). Slutligen så råstekte vi potatis och serverade till!!! Prova, ja gör det ni ångrar er inte!

Veckans historia

- Snälla Doktorn, jag har problem med min fru, hon kör bil i sömnen och använder min snopp som växelspak. Vad ska jag göra?

- Jo, säger doktorn, när din fru börja växla ska du älska med henne.

- Mannen går hem glad i hågen, och så fort frugan somnat sätter hon i gång och växlar.

- Ettan, tvåan, trean osv....då hoppar mannen på henne. Då ropar hon.

- Full tank tack!!!  (Det är nu du ska skratta seru!!!)

Ingen har dött i brist på sex. Det är i brist på kärlek vi dör!  /Ken Hammond

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela