Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Utrota alla infödda!

Publicerad 2010-01-09 14:48:43 i Historia,

Har sett filmen "Bury My Heart At Wounded Knee" och mår illa! Inte för att det var en dålig film tvärtom en av de bästa indianfilmer jag sett. Men jag mår illa över hur indianerna blev behandlade en gång i tiden och det mest sorgliga är att det är inte mycket bättre idag. Filmen bygger på fakta men är också Inspirerad av Dee Browns hyllade bestseller. Filmen visar visar USA från sin sämsta sida!!! Det har utkämpats många slag mellan indianer och vita och det slag som troligtvis ledde fram till massakern vid Wounded Knee var Slaget vid Little Bighorn!


Omslag till filmen "Bury My Heart At Wounded Knee"!

Slaget vid Little Bighorn, det mest kända slaget under indiankrigen i USA, ägde rum 25 juni 1876 i närheten av floden Little Bighorn i Montana. Slaget innebar en stor förlust för USA:s styrkor. Förlusten var inte den största i indiankriget, men den mest kända.

Den 25 juni 1876 blev general George A. Custer och hans fem kompanier från det sjunde kavalleriregementet helt utplånade av siouxer och cheyenner i en strid vid Little Bighornfloden i sydvästra Montana. Resten av regementet, en bataljon bestående av tre kompanier under major Reno, led först ett förkrossande nederlag i en kort och intensiv strid i Little Bighorndalen. Under resten av dagen, och under större delen av nästkommande dag, blev Renos och Benteens bataljoner, regementets återstående sju kompanier, belägrade av indianerna.


Slagfältet vid Little Big Horn, numera ett nationalmonument!

Detta kom att bli Custers sista strid. Siouxindianerna leddes av sin hövding Crazy Horse och indianerna dödade såväl Custer som samtliga 235 soldater i hans 7:e kavalleri. Indianerna hävde belägringen sent på eftermiddagen den 26 juni och lämnade sedan slagfältet. På morgonen den 27 juni blev de överlevande undsatta av styrkor under generalerna Terry och Gibbon. 1890 hämnades 7:e kavalleriet genom att massakrera en grupp siouxindianer vid Wounded Knee.


Den mest utmärkande hövdingen under slaget var Crazy Horse. Indianerna trodde att kulor inte bet på honom och fick större mod genom detta!!

Wounded Knee, by i indianreservatet Pine Ridge i South Dakota, USA.Den 29 december 1890 ägde en massaker rum i Wounded Knee, vid bäcken Wounded Knee Creek (Chankpe Opi Wakpala), där en grupp indianer av stammen Minneconjou-Lakota (Sioux) samlats under ledning av hövdingen Si Tanka (av engelsktalande kallad Big Foot). Indianernas andedans, ett inslag i en messiansk rörelse ledd av Wovoka, oroade myndigheterna, och militär inkallades. Vid ett försök att avväpna indianerna (som vägrade) uppstod tumult, och närmare 300 indianer, de flesta kvinnor och barn, dödades. Händelsen innebar i praktiken ett slut på det krigstillstånd som rått mellan USA och Lakota-indianerna sedan Grattanmassakern 36 år tidigare.


Här ligger Siouxhövdingen Si Tanka (av engelsktalande kallad Big Foot) efter slagets slut då drygt 300 indianer, män, kvinnor, barn och gamlingar dödades.


Vy över slagfältet strax efter att massakern slutat!

Men hur är det då med våra egna Samer? Jo vi har behandlat dem lika dåligt som USA;s regering behandlade och behandlar sina indianer! De hade i princip inga rättigheter en gång i tiden. De fick inte tala sitt eget språk eller utöva sin egen religion! Samerna ansågs helt enkelt vara en lägre stående ras än "svenskarna"! Känns det igen? Under andra världskriget mördade nazityskland drygt 6 miljoner judar, samt ett stort antal romer, ryssar, utvecklingsstörda etc. Då ansåg nazisterna att arierna var de starka och det folk som skulle styra världen! Kan tyckas sjukt men så var det!!! Hade samerna levt i Tyskland på den tiden så skulle de nog hamnat i samma situation som judarna!

Jag har samiskt påbrå då min farfar var 1/2-lapp som det kallades! Då är jag alltså en 1/8-dels lapp vilket förklarar min ringa längd. Men det är också kanske därför jag känner mig hemma i naturen, vad vet jag? Men jag är i varjefall stolt över att ha samiskt blod i mina ådror, så det så!!!

Slutligen vill jag säga, se gärna filmen "Bury My Heart At Wounded Knee", det är en mycket bra film, men bered er på att ni blir upprörda, mycket upprörda!!! 


Svensk Samekvinna och några barn i bakgrunden.

Skjutvapen är behändiga små saker, är de inte? De kan döda extraordinära människor
med mycket liten ansträngning.
  /John W. Hinckley, Jr (Den man som försökte döda USA:s
president Ronald Reagan 1981) 

dan

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-01-09 19:59:58

det var väl din biologiske morfar Leander som var same, inte 1/2 same utan Same helt å´hållet

Postat av: Dan Jonsson

Publicerad 2010-01-09 20:52:46

Hej du!

Jag är ganska säker på att farmor sa till mig att Leanders mor var same medan hans pappa inte var det och då blir jag ju 1/8-dels SAME!! Om du ni har rätt så blir jag en kvarta (1/4) same!? Skit samma!! Hur det än är så har jag lappblod i mina ådror! Jag kan sjunga lite för dig!!! Jag ä lapp å jag har mina renar, jag har trolltrummans rytm i mitt blod, jag kan jojka och ... mvh/dan the lapp!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela