Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Det slingrar sig i burken!

Publicerad 2010-07-15 16:20:58 i Våra Husdjur,

I maj så parade sig mina Majsormar. Den 21 maj så lade honan ett 20-tal ägg. Av dessa så var det 14 stycken som var fina och livskraftiga. Idag, 56 dagar senare så började några av de små liven att titta ut. Efter att de legat och titta ut i ca en till två timmar så vågade de sig ut ur sitt skal. Kolla in bilderna på babyormarnas födelse!
 

I en godislåda fylld med fuktig vermeculit ligger äggen på kläckning från den 21 maj till nu då det börjat hända saker.


Kläckningslådan på närmare håll.


Den första ungen tittar ut ur sitt trygga ägg. Huvudet syns i ringens mitt.


Efter någon timme så var det dax att ge sig ut på äventyr. Som ni ser så är de inte stora, jämför med den lilla tändsticksasken!

Man kan nog lugnt påstå att de är gulliga de små krypen. Inte ens den mest inbitne ormhataren kan väl på fullaste allvar tycka att dessa små kryp är äckliga? Alla djurungar är söta på ett eller annat sätt, tycker jag! Så trots att de små möter ogillande här och där så har de faktiskt sitt berättigande till ett liv, de har ju trots allt sin plats i skapelsen. Varför så många ogillar ormar har säkert många förklaringar. En av dem är nog för deras rörelsesätt att slingra sig. De påminner om maskar och masken är ju inte direkt omtyckt den heller.

Men vän av ordning undrar nog en hel del hur min fru Ingela står ut med mig. Hon är definitivt ingen som gillar varken ormar och än mindre en som gillar spindlar, jag har både och. Så frågan som jag ställer mig är, tycker hon så mycket om mig att hon stannar för den skull eller kanske hon trots allt gillar ormar och spindlar lite? Jag vill ju gärna tro på det första alternativet, att hon gillar mig rackarns så mycket, för det andra alternativet kan vi bara glömma!!!

Livets utmaningar är inte till för att paralysera dig,  de finns där för att
hjälpa dig att upptäcka vem du är!
  /Bernice Johnson Reagon

dan

Kommentarer

Postat av: Agneta Jakobsson

Publicerad 2010-07-15 19:37:06

Grattis till de små "barnbarnen" !! Säg till när vi får komma och titta.

Kram Agneta

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela