Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Dagen efter operation!

Publicerad 2010-03-16 12:08:09 i

Efter en tuff natt med minimalt med sömn och maximalt med värk, så vaknade jag ganska så omtumlad. Det är ännu svårare att sova när medpatienter runt om kring en ligger och stönar eller rör på sig. Men det är som det är med det och inget att göra åt. Senare på dagen så förstod jag, vilket jag inte gjort under natten, att jag skulle säga till om jag hade riktigt ont, för då fick jag mer smärtstillande. Jag hade inte viljat tjata mig till mer smärtstillande då jag trodde att den värk jag hade var helt normalt. Nu var ju inte så fallet, så man kan säga att det var först dag 2 på eftermiddagen, som jag började känna mig piggare eftersom smärtan då var mycket lägre.


Så här kan man se ut när de väcker en på morgonen efter en "steloperation". Alla de som har gjort en sådan här operation kan nog intyga vilken enorm smärta man känner samtidigt som glädjekänslan att det är gjort, finns där.


På morgonen var det så dax att ta bort urinkatetern samt dräneringsslangen från operationsområdet. Slangen dränerade bort det blod som oundvikligen frisätts vid en operation, förhållandevis lite för att vara en steloperation.


Efter borttagandet av dräneringsslangen så var det dax att få komma till mitt rum, som jag skulle ha resten av veckan. Nu skulle jag få sätta mig upp på sängkanten för första gången och samtidigt få tvätta mig lite. Det var ett äventyr i sig ska ni veta.


Därefter fick jag själv gå på toa! Jag hade hjälp av en "gåbord" samt en av sköterskorna som fanns i min närhet hela tiden. Jippi, jag kunde kissa första gången vilket kändes KANON! Det är inte alltid som "kisseriet" kommer igång direkt efter att katetern tagits bort.


Resten av dagen tillbringade jag mest liggande i min säng. Däremellan fick jag sätta mig upp samt gå omkring lite med hjälp av gåbordet. Tur att det fanns TV och radio, så jag hade något att göra förutom att sova! Så gick dag två mot sitt slut och ni skulle bara veta vad himmelskt kaffet på bilden smakade!

Det är de fina, enkla sakerna i livet som är det äkta i slutändan!   /Laura Ingalls Wilder

dan 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-03-16 21:56:03

Vilken pärs du gått igenom! Du kan verkligen bjuda på dig själv du och jag väntar på en spännande fortsättning! Hoppas att du inte har lika ont längre.



Krya på dig!

Kram

/Marionen

Postat av: johanna

Publicerad 2010-10-27 17:46:33

Usch, att resa sig upp och så efter en steloperation är ett helvete! Jag gjorde hela ryggen, förrutom svanken. Smärtan alltså! Det är knappt att man minns den nu efteråt för att den var så intensiv.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela