Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Filmtips: Svärdet och spiran!

Publicerad 2010-11-03 15:25:41 i Film och litteratur,

Jag har just sett klart en serie gjord för TV som heter "Pillars of the earth" översatt till svenska så har det blivit Svärdet och spiran. Serien bygger på den omåttligt populära mastodontboken med samma namn, skriven av Ken Follet. Jag tycker att det var en kanonserie och mycket värd att se. Är man dessutom intresserad av historia och riddare, ja då är serien som fisken i vattnet. Men filmen vänder sig inte bara till de historieintresserade utan till alla som gillar lite romantik, spänning, svek, fantastiska miljöer och bra filmdialog. Det är dessutom en mycket bra rollbesättning som märks i seriens välspelade karaktärer. Som grädde på moset så har Ridley Scott haft ett finger med i spelet och det är väl ingen som har ungått några av hans storfilmer såsom "Alien", "Gladiator", "Bladerunner", "Kingdom of heaven" och "Robin Hood" samt många många fler! Här nedanför kan ni läsa en liten recension av boken (filmen).


Här ser ni några av karaktärerna i filmen.

Svärdet och spiran
skriven av av Ken Follett.

Boken är en värld i sig. Den är en episk tegelsten, som är mycket lätt att läsa. Händelserna kretsar kring katedralbygget Kingsbridge i England på 1100-talet. Många personer figurerar, men det mesta kretsar kring en handfull individer. Det är överblickbart och lätt att hänga med.

Några av de mest fascinerande personerna i berättelsen är dock personer som finns i periferin. Som den sluge, spindelliknande biskopen Waleran Bigod. Han framstår som mycket levande. Nämnas bör också den enfaldige och omogne grevesonen William Hamleigh, med stark rädsla för helvetet i bjärt kontrast till hans infernaliska beteende. Han känns mycket realistisk, dock otäck.

Men berättelsen kretsar ändå i stor utsträckning kring personer som Prior Philip, som leder klostret i Kingsbridge, Tom Byggare, som blir hans allierade och vän och som leder byggandet av katedralen; Ellen, som blir Toms kvinna, och hennes son Jack, vars uppväxt och liv vi får följa genom hela romanen. Aliena, grevedottern som får uppleva sin beskärda del av elände får vi också följa från ungdom till vuxenhet.

Svärdet och spiran
är en berättelse om svek på svek på svek. Men också om hopp som inte låter sig nedslås. Ränkerna är legio och planerna för att motstå ränkerna likaså. Boken består av mängder av subintriger som bygger upp berättelsen som helhet.

Det märks att författaren, som han beskriver i sitt förord, är djupt fascinerad av katedraler. Terminologin är teknisk, men bidrar till känslan av verklighetsförankring. Berättelsen känns verklig. Levnadsvillkoren och den allmänna miljön känns verklig. Historiska personer skymtar fram och stärker vidare den historiska känslan i boken.

Svärdet och spiran
är utmärkt avkopplingslitteratur. Den är brutal såsom livet då förefaller varit brutalt. Det är död och förstörelse. Svält och lidanden. Och allmänmänskliga känslor: vrede, hämndvilja och girighet. Men också kärlek, tillit och värme.


Detta är en fantastisk bok och TV-serie, tro mig!!!

Att läsa utan att reflektera är som att äta utan matsmältning!  / Edmund Burke

dan

Kommentarer

Postat av: Bella

Publicerad 2011-12-28 23:49:37

Hej Dan!



Jag heter Isabella. Jag har precis tittat klart på Svärdet och Spiran (The Pillars of the Earth).

Jag blev så kär i Jack (Eddie Redmayne), så jag googlade på han, jag tittade igenom bilderna, och sedan hittade jag en bild, och där var länken till din blogg. Jag läste ditt inlägg om boken (serien)

Du har verkligen en bra sammanfattning av hela berättelsen, ifall man nu kan säga det så. Jag längtar och är så förväntansfull tills imorgonbitti, då ska den sista delen av den fantastiska berättelsen ta slut.

Serien kommer att sitta fast i mig för alltid.

Hejdå och ha det bra.



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela