Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Att växtfärga, en rolig syssla!

Publicerad 2010-09-22 13:09:47 i Familjeliv,

I sommar så har jag hjälpt min fru Ingela att växtfärga ullgarn! Det var både intressant och lärorikt. Nu är det ju så att vi inte har de mest idealiska och praktiska utrustningsdetaljerna för ändamålet. Men vi tog det vi hade och det gick bra det med! Syftet med färgningen var att Ingela skulle sticka och tova varma och sköna "innesockar", till oss i familjen. Jag ska med hjälp av bilder och lite text till bilderna förklara så gott jag kan, hur vi (Ingela) bar oss åt och hur resultatet blev. Häng med vet ja!


Först så började Ingela med att plocka de växter hon ska använda till färgningen, i detta fall ljung. 


Därefter så plockade hon renfana som det finns mycket gott av i många vägdiken.


Dagens skörd ljung och renfana. Ljungen färgar av sig gul/grönt och renfanan grönt. Dessutom så använde hon sig av oregano i ett kok.


Väl hemma så började hon med att koka vatten och renfana.


Blandningen av växter och vatten lät hon sen stå i den lämpliga temperaturen och dra ett par timmar. 


Sen så silade hon bort växtdelarna.


Därefter så var det dax att färga. Lämplig temperatur, 80 - 90 grader, det får inte koka! Nu använder hon sig av en liten fristående kokplatta vilket förenklar hanteringen en del.


Så här såg garnet ut innan det färgades. Grått garn var det denna gång.




Här har vi slutresultatet! Till höger färgat med ljung, i mitten färgat med renfana och till vänster med oregano.


Sen så stickade hon ett par varma "innetosser" till mig, härligt va!? Hon har blandat svart garn i skapelsen.

Jajjamen, så här gick det till när min fru färgade lite garn till husbehov. Som ni sett så behövs inga proffsgrejer, utan man tager vad man haver, samt blandar i en hel del fantasi med! I vinter så kan jag halta omkring här hemma med underbart varma fötter, tack vare min händiga fru, KANON!!!

Senare i höst så är det dax för oss att gå ut i skogen och samla tall- och grankåda. Av det ska vi göra vår "undergörande" kådsalva, mer om det kommer framöver!

Ingen är smed från födseln!  /Ordspråk från Finland

dan

Kommentarer

Postat av: maran

Publicerad 2010-09-23 19:41:37

Ooo wow vad snabbt hon verkar sticka! Men så är hon Ingela också!



Kram på er!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela