Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Flera månader har gått, men ont ändå!

Publicerad 2010-09-01 14:40:42 i

Nu är vi inne i september och idag är det precis 6 månader sedan jag opererade min rygg. Ja, jag vet att jag gnäller och klagar, men jag har så "jädrans" ont och måste få spy ur mig lite gnäll, därför väljer jag min blogg som arena för gnället!! Jag trodde före operationen att jag skulle kunna jobba halvtid redan efter 3 månader, men tji fick jag. Nu sitter jag här 6 månader efter operationen och jag kan med nöd och näppe jobba 25%. Men skam den som ger sig för med en massa "painkillers" och GUDS hjälp ska det nog gå vägen ändå.


Huvva huvva inte har jag lust med detta en gång till! Men blir det inte bättre med värken så blir jag nog tvungen ändå, uuuuuuuuurrrrrrkkkkk!!!


För er som inte sett det här tidigare i min blogg så visar jag här vad jag har i min rygg numera. Steloperationen för mig innebar att diskar avläsnades och benbitar stoppades in där de suttit, samt runt om. Dessutom har man sedan skruvat ihop hela skiten för att få stadga för läkning. Benläkningen innebär att benbitarna som läggs in ska hjälpa till att växa ihop med kotorna så att de 3 kotorna blir som en stor! Det är den benläkningen som krånglar för mig av någon anledning!

Jag har fått en hel del kontakt med andra som stelopererat sin rygg, här på min blogg, och fått lite inblick i deras rehabilitering. Jag hoppas att fler med samma erfarenheter kan höra av sig så jag får fler att jämföra med!

Smärta är ofrånkomligt. Lidande är frivilligt!  /Henry Havelock Ellis

dan 

Kommentarer

Postat av: Lisbeth Forsberg

Publicerad 2010-09-03 12:14:48

Hej!

Tråkigt att din benläkning inte går som du tänkt dej! Vet inte om du har facebook men där finns en grupp som heter Leva med värk.

I den gruppen finns en diskussion som heter SRS, där är många som opererats i Strängnäs ute och skriver.

Jag lägger in mej på kliniken den 15 sept och hoppas på att bli opererad även om jag vet att det är en tuff grej att gå igenom och att det inte finns några garanterade resultat.

Önskar dej god läkning :)

Postat av: Fredrik

Publicerad 2010-09-03 15:11:16

Hej!



Är och tittar in i din blogg emellanåt för att kolla hur det går för dig. Jag har ju gjort nåt liknande antingen har jag haft en jädra tur eller så du som har haft otur.



Hoppas verkligen du får ordning på din rygg & i värsta fall en opereration till.



Hälsningar,

Fredrik

Postat av: Ruffa

Publicerad 2010-09-19 10:41:41

Fy vad nervös jag blir när jag läser i din blogg! Jag är opererad i Linköping den 13 juli 2010. Spinal stenos samt stelopererad. Jaf är inte "skruvfixerad" och har inte någon korsett altså inte något stöd för ryggraden och benläkningen. Läkaren bedömde det som onödigt då jag var helt stel mellan S1 och L5 samt i det närmaste mellan L5 och L4,inget farligt kan hända säger sjukgymnast och arbetsterapeut. Jag ska dock vila för att mina trötta muskler ska rehabba sig.....Jag vet inte ett dugg om detta med denna typ av steloperation då fusion ej är gjord och korsett ej används jag har inte hört en enda msk som har gjort samma som jag. Min sjukskrivning går ut den siste september och sedanb ska jag visst börja arbeta den 1 oktober?? Jagär mycket muskeltrött i ryggen och måste vila ofta i sängläge...jag fattar inte hur detta ska gå till..har påtalat svagheten för arbetsterapeut som skulle tala med läkaren inte något har jag hört...så jag går väl till jobbet den 1/10 hur det nu ska gå till. Jag blir väldigt förvånad över att jag ska gå tillbaka till arbetet så tidigit när jag hör att de flesta är sjukskrivna 3-6 månader...jag fattar inte ngt. Finns det någon som vet något om detta sätt att operera...utan fusion? Annars Dag följer jag din blogg både före och efter min op...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela