Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Till smärtkliniken i Sollefteå!

Publicerad 2011-03-07 17:39:40 i

Ja, men då har man varit till Sollefteå då! Närmare bestämt till sjukhuset och dess smärtklinik. Där fick jag träffa en helt underbar smärtläkare tillika narkosläkare. Efter en genomgång av smärtanalysen som jag fyllt i, samt min s.k. smärtdagbok, gjorde han en genomgående besiktning av mig själv och min rygg.


Sjukhuset i Sollefteå i vårsolen den 7 mars 2011.

Han konstaterade att jag har två former av smärta. Den ena är den djupa smärtan i ryggraden som också strålar ner i underlivet. Den kommer från diskar eller i kotorna i det opererade området. Om det beror på att det inte läker eller att det beror på något annan orsak, kunde han inte svara på.  Det ska han utreda vid senare besök. Den andra smärtan är nervsmärta och beror nog på att min spinalstenos fick vara för länge så att bestående skada erhålls. Alltså, nerverna har tagit någon form av skada pga spinalstenosen. Sen hittade han ett ställe lite längre upp på ryggraden som genererar nervsmärta ut i bröstkorgen på höger sida. Man kan ju undra om jag överhuvudtaget har någon smärtfri zon på den här tragiska kroppen, det ska väl vara i håret då men det är ju å andra sidan borta snart!


Ja, då var man framme då!

Nu ska han sätta sig ner och fundera ut hur han på bästa sätt ska kunna hjälpa mig med min smärta. Han pratade om flera möjligheter. Dels cortison och smärtstillande eller bara cortison som sprutas in i det opererade området. Men först ska han göra tester med hjälp av nålar som han sticker i de smärtasamma området. Det gör han för att utröna var exakt den värsta smärtan genereras från och då kunna göra smärtlindringen mer exakt!! Så det var det. Sen var det bara att åka hem och väl här hemma är det bara att vänta och hoppas att nästa besök inte blir först 2012. Visst ja!!! Det var ju det också, jag fick ytterligare en smärtmedicin att knapra på morgon och kväll. Den är framförallt till för de som har epilepsi men fungerar mycket bra på patienter med nervsmärtor. De mer morfinliknande preparaten kommer inte åt nervsmärta utan är bra för den djupliggande smärtan. Namnet på den nya tabletten ger ju en liten vink av en glad och positiv verkan då den heter Lyric. Någon mer lyrisk tablett torde man nog aldrig få, i varje fall inte till namnet!!!


På väg hem ifrån Sollefteå så stannade vi halvägs vid Offersjön och fikade. Vårsolen värmde och besöket i Sollefteå var positivt så nu känner jag mig ganska förväntasfull på framtiden!!!

Vad vi åtrår innebär alltid en besvikelse; för även om vi når något som ger oss tillfredsställelse, är den ändå inte lika stor som vår förväntan!  / Elbert Hubbard

PS Ni kanske undrar varför jag inte nämnt något om mitt hjärtelag MODO! Men med handen på hjärtat vad hade  ni trott efter den här usla säsongen. Nu är det bara att hoppas att det går vägen i kvalserien, för Allsvenskan är inget alternativ. Så håll tummarna ni som gillar MODO eller lilla mej!!! DS

dan

Kommentarer

Postat av: Lippe

Publicerad 2011-03-07 19:16:02

http://www.omkliniken.se/epiduralside.html

Skönt att du känner att du får hjälp! Bara det att man får en tro på att det ska bli bättre gör att man orkar på ett annat sätt! Har man lagt iden på operation nr 2 på hyllan nu?

Länken går till en klinik där jag varit och tagit injektioner med kortison och bedövningsmedel och det hjälpte i början men efter ett och halvt år med fem injektioner gav jag upp. Det hjälpte så att det blev rätt så bra och då jobbade jag på och då blev jag sämre igen! Men om man har gjort en steloperation så kanske det funkar bättre för det att det inte funkade på mej var ju att jag belastade det med rörelse och tyngd när jag blev bättre och då blev det för stor påfrestelse. Vid en steloperation ska det väl vara minder rörelse i området. Hoppas, hoppas att det funkar!!

Jag har hört flera som tycker att Lyrica funkar jättebra.

Kramar och hoppas att det blir bättre för dej nu när vi går mot våren!!

Postat av: jessica

Publicerad 2011-04-20 22:06:08

hejsan! hur går det för dig Dan??

ni har inte diskuterat om att prova en smärtpump??

det var det som dom rekomenderade mig, men alla säger olika , snacka om att man blir virrig! jag har precis börjat om med lyrican, förra gången jag provade det fick jag så mkt biverkningar att det blev för jobbgt har snart provat allt möjliga konsting piller. urs. visst blev du opererad i strängnäs?? har du haft någon kontakt med dom?? vad säger dom???

Postat av: Dan jonsson

Publicerad 2011-04-21 17:17:13

Hej du Jessica!



Jag är nog inte intresserad av pump. Då blir det rent morfin och det är ännu svårare att bli av med. Jag tar nu Lyric, Tradolan och Citodon och det räcker för mig med dessa tabletter, inte för att de tar bort den värsta värken bara dämpar. Lyrican har jag inga som problem med. Jo jag har haft kontakt med Strängnäs och de vill göra en andra operation men det vill inte min ortoped här i Ö-vik, han vill vänta. Jag är faktiskt glad om jag slipper det, tror jag. Har du bara Lyrican nu?



Ha det gott!



mvh/dan

Postat av: jessica

Publicerad 2011-05-18 21:15:54

har smärtläkaren hört av sig nåt mer ang. blockaderna eller kortison sprutorna??? jag fick en gång en blandning bedövning/kortison i opområdet och benen blev så lätta så, ryggvärken blev dock kvar, men det varade bara i 2 dygn så nu vill dom inte göra om det.(och inte jag heller för den delen)men tycker att det är ett tecken på att något är galet i operationsområdet iallafall....

Postat av: jessica

Publicerad 2011-05-18 21:17:41

har smärtläkaren hört av sig nåt mer ang. blockaderna eller kortison sprutorna??? jag fick en gång en blandning bedövning/kortison i opområdet och benen blev så lätta så, ryggvärken blev dock kvar, men det varade bara i 2 dygn så nu vill dom inte göra om det.(och inte jag heller för den delen)men tycker att det är ett tecken på att något är galet i operationsområdet iallafall....

Postat av: Åke

Publicerad 2014-01-22 13:58:42

HejJessica.
Hur långe fick du vänta från det du träffade läkaren tills de började behandlingen.
Med vänlig hälsning
Åke

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela