Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Vallat gammskidor!

Publicerad 2011-03-24 17:46:29 i Familjeliv,

Idag har jag vallat gamla träskidor av den gamla rustika sorten. Jag har alltid älskat att åka ospårat inne i skog och mark. Den friheten går aldrig att uppleva i preparerade slingor eller i andra preparerade spår. Det händer ju ofta att jag ser olika saker som jag vill utforska, ja då är det ju bara att åka dit om jag åker ospårat. Jag brukade ofta följa efter olika vinterfåglar för att kunna ta kort på dem. Det är ju mer eller mindre omöjligt i preparerade spår. då fåglar flyger dit dom vill och inte till skidspår som kryllar av motionärer. 

För någon vecka sedan gjorde min fru mig sällskap när det gäller gamla hederliga trälaggar. Hon köpte ett par gamla EDSBYN Favorit med kabelbindning och allt, förmodligen 60 eller 70-talare. Själv har jag ett par SPLITKEN Populär, de åxå 60 eller 70-talare. Snacka om kungliga skidor med 40 - 50 år på nacken och märkena har mer eler mindre kultstatus, kuuuuuuung! Kolla in dem här nedanför.


Mina SPLITKEN ser ni till höger medan Ingelas EDSBYN är till vänster, fina va?!


Klassiskt skidmärke! Dra på trissor va stöddigt jag helt plötsligt blev!!!

Sen var det ju där med vallningen, gammal hederlig grundvallning med tjära alltså. Jag är ju långt ifrån något proffs på att valla skidor med tjära och har nog bara gjort det en eller två gånger tidigare. Men det finns ju alltid Internet och Google och där finns ju allt, näst intill. Så efter att jag läst in mig på hur jag skulle göra så körde jag igång med vallningen. Så här gjorde jag:


En vanlig hederlig Gasolflaska med platt munstycke använde jag. Men det går lika bra med värmepistol.

Jag gjorde rent skidorna först. Sen värmde jag försiktigt för att få bort gammal valla med skräp i, som fanns kvar sedan tidigare. När skidan var riktigt varm så penslade jag på tjäran. Det går lättare om tjäran är lite uppvärmd (värm hela burken först). Jag värmde in tjäran i skidan (flyttade gasolflaskan fram och tillbaka hela tiden). Enligt information från internet så värmde jag skidan från mitten och utåt för att den inte skulle slå sig. Det blev små ljusa bubblor i tjäran några ögonblick just där jag värmde, det är visst ok men varmare får det inte bli, man ska inte koka tjäran eller få brännskador på träet, tjäran ska bara värmas in. Därefter så torkade jag direkt av överskottstjära med en trasa då skidan fortfarande är varm. Vid behov får man värma in mer tjära beroende på hur mycket som sugs in i skidan, den ska bli mättad. Nu var det klart och jag kände mig mer än nöjd, ja rent av stolt ska ni veta, ha ha vad jag är bra. Äntligen något vettigt som jag gjort sen operationen! 

Nu vet jag i alla fall att jag kan fixa lite pyssel här hemma trots min onda rygg, hipp huuuurrraaa va braaa det va för lille Danne Dan!!!

Stolthet är en form av välbehag som är skapat av en person
som tänker för gott om sig själv!
/ Benedict de Spinoza

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela