Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Jane Eyre!

Publicerad 2011-10-04 19:42:19 i Film och litteratur,

Då har man tröskat igenom ännu en serie! Denna gången blev det en TV-serie nämligen Jane Eyre, som bygger på en bok med samma namn av författarinnan Charlotte Bronte. Här nedanför kan ni läsa all fakta om boken och de filmatiseringar som gjorts, så det går jag inte in på utan nöjer mig med att tala om vad jag tyckte om filmen/TV-serien. Ja men vad tyckte jag då om denna serie som kanske attraherar tjejer lite mer än killar, tror jag kanske. Jovars både jag och min fru tyckte att den var riktigt bra, väl värd att se med andra ord! Men hur kommer det sig att den attraherar mig trots att jag är man? Förklaringen måste vara den att jag har för lite testosteron eller för mycket av östrogen, ja vem vet??? (All fakta hämtad från Wikipedia). 

Jane Eyre är en roman utgiven 1847, skriven av Charlotte Brontë under pseudonymen Currer Bell. Boken blev en omedelbar succé och fick mycket god kritik, bland annat av William Thackeray, som Brontë dedicerade bokens andra utgåva till. Första svenska översättningen utkom 1850.

Jane Eyre är en av den brittiska litteraturens stora klassiker, och skildrar en föräldralös medelklasskvinnas uppväxt och liv som kvinna. Av central betydelse är huvudpersonens försök att skapa en självständighet som möter motstånd i samhället, i religionen, men även i henne själv då hon träffar mannen i sitt liv, mr Rochester på Thornfield, som fastän han är hennes kärlek förblir en främling. Till slut ingår hon likväl äktenskap med mr Rochester (Reader, I married him – den klassiska meningen i Jane Eyre). Romanen har tydliga drag av gotisk roman i Ann Radcliffes anda, men den är även ett första steg mot realismen och viktorianismen.


DVD-omslag till filmatiseringen från 2006, gjord som TV-serie.

Boken har filmatiserats för bio och tv ett 20-tal gånger, den första från 1910 och den senaste från 2011. En av de mer kända är 1943 års version av Orson Welles hade Elizabeth Taylor i rollen som Helen Burns (Janes älskade väninna på skolan och en av dem som dog i epidemin) samt versionen från 1996 i regi av Franco Zeffirelli med Anna Paquin i rollen som Jane Eyre som barn och Charlotte Gainsbourg som den vuxna Jane. Den senaste filmatiseringen, regisserad av Cary Fukunaga, hade premiär i U.S.A. i mars 2011. Huvudrollerna som Jane Eyre och Edward Fairfax Rochester spelades av Mia Wasikowska och Michael Fassbender. (All fakta hämtad från Wikipedia)

Starkare är den kärlek som uppstår ur längtan -än den som hålls
levande av minnen!
/Björnstjerne Björnson

dan

Kommentarer

Postat av: Camilla Söderström

Publicerad 2011-10-05 20:09:32

Åh, jag såg att ni hade baka ttunnbröd! Finns det något recept som ni har lust att dela med er av?? Skulle vilja baka ett got bröd, det var länge sedan som man fick ett got tunnbröd i munnen!!



Mvh Milla

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela