Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Mitt första skjutna vilt, en bäver!!

Publicerad 2012-04-30 20:51:24 i Jakt med Dan nybörjaren!,

Mitt första nedlagda vilt blev som ni redan vet en bäver. Det var en otroligt spännande kväll ska ni veta med både en skön naturupplevelse åsså själva jakten! Ska lite kortfattat försöka beskriva kvällen.

Jag och Samuel åkte hemifrån på eftermiddagen. Väl framme i närheten av Bredbyn, tog vi oss ner till ån som vi skulle jaga vid. Eftersom vi var fyra stycken som skulle jaga, så placerades vi ut av jaktledaren på olika platser efter ån. Jag gick till min plats med Peter som skulle övervaka min jakt. Efter vi hade suttit ca 45 minuter så SMS-ade Patrik att han hade en bäver under uppsikt där han satt. Han ville att vi skulle komma dit så att jag skulle få skjuta min första bäver.

Väl på plats så smög jag mig fram och fick ett ypperligt läge på bävern som satt ca 20m bort. Jag siktade och hade den väl synlig i kikaren, tryckte av och inget mer hände än att bävern blev rädd och försvann av ljudet från bössan. Vad hade hänt? Jo, jag hade glömt att dra fram en patron innan jag sköt. Vilken miss! Så är det att vara nybörjare. Men vi satt kvar och efter en halvtimme återkom bävern. Jag hade nu gjort allt klart, la an och förde fram låset, siktade och sköt och där låg mitt första vilt vid åkanten! Vad otroligt spännande det var och till min förvåning så kände jag mig lugn under hela jakten och fick bara lite puls just vid skjutmomentet. Kvällen var över och vid halvnio åkte jag och Samuel hemåt med en bäver i bagaget!!!


Så här glad kan man vara efter att ha lyckats med sin jakt! En bäver är mycket större än jag förväntat mig. Definitivt inget som jag klarar av att bära med min "pajade" rygg!


Tur att Samuel och Peter var så snälla att de bar min bäver till bilen, där den packeterades och lastades i bagaget. Det var Peter som bjudit in mig och Samuel till jakten och vars bössa jag fick låna, en mauser m96 kaliber 6,5x55. Jag är dig evigt tacksam min vän!!!

Där det finns äkta vänskap behövs inga ceremonier! /William Shakespeare

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela