Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Varg, hur många ska vi egentligen ha i Sverige?

Publicerad 2012-04-03 19:21:28 i Jakt med Dan nybörjaren!,

Den tredje rovdjursutredningen på tolv år i Sverige är nu klar. Utredaren Lars-Erik Linjelund har föreslagit regeringen att antalet vargar bör öka till cirka 450 för att minska risken för inavel. Utredningen lämnades idag över till miljöminister Lena Ek (C), den ska nu omgående skickas ut på en tre månader lång remissrunda innan regeringen bestämmer sig för hur man ska gå vidare.

Så nu har det åter igen utbrutit ett "krig" mellan jägarintressen, fåruppfödare och andra berörda på ena sidan och så kallade vargvänner runt om i landet på den andra sidan. Man kan väl inte påstå att det varit fred tidigare heller, men med utredningsförslaget så hettar debatten till igen.

Svenska jägarförbundet föreslår att vi ska ha högst 150 vargar i Sverige och tillåtelse till skyddsjakt om vargarna angriper husdjur och boskap. Förespråkare för Naturskyddsföreningen föreslår runt 700 vargar som en rimlig nivå. Hur ska de olika intresserna i vargfrågan kunna enas? Kommer de någonsin att kunna enas? Ja, det återstår att se, men jag har svårt att i dagsläget se någon öppning i denna fråga! 

Vad tycker DU? Skriv på kommentarer hur många vargar du vill ha i Sverige, du kan kommentera anonymt! Var bara lugn, jag kommer framöver att delge er min uppfattning i frågan!!!


Varg (Canis Lupus). Vad är det med detta djur som väcker både sådan ilska och sådan kärlek. Kan de båda lägren någonsin enas? Läs om vargen här!

Nästan alla människor vinner på närmare bekantskap! / André Maurois

dan

Kommentarer

Postat av: P-A

Publicerad 2012-04-04 13:41:20

Oj Dan!

Ge dig inte in i detta! Vargdebatten skenar fort iväg till ytterligheter. Till och med gamla nazister kastar sig in i debatten och börjar hetsa kring jägare och landsbygdsbefolkning i vargfrågan nu när de slutat terrorisera stackars utsatta invandrare.



Men visst vill du ha min åsikt i frågan så kommer den här:



Jag tycker att alla länder i världen skall arbeta med att bevara biologisk mångfald. Dock bör resurser allokeras efter grad av endemism, det är grundbulten inom all bevarandebiologi. Satsa mest på de arter som har små utbredningsområden. Vargen har i särklass en av de absolut säkraste bevarandestatuserna man kan hitta globalt (den enskilt viktigaste parametern för en arts bevarande är stor geografisk utbredning, långt viktigare än antal djur).



Vargens bevarandestatus förbättras globalt om vi har en stam i Sverige (kanske bara med nån promille men principiellt viktigt ändå), men om vi har 150 eller 2500 spelar ingen som helst roll bara de har en gynsam bevarandestatus. Skall man vidare öka vargens bevarandestatus är det viktigare att öka antalet länder som har vargar än att öka antalet djur i varje land. Den stora utmaningen ligger i att få länder som Danmark, England, Holland och Belgien att återintroducera arten (den finns i nästan hela resterande Europa). Detta kan kanske lyckas om man visar goda exempel på vargförvaltning där de som bor och verkar i berörda områden känner sig delaktiga.



Pengarna som nu satsas på svensk vargförvaltning skulle istället kunna göra verklig nytta inom bevarandebiologin med verkligt hotade arter som står på randen till utrotning globalt sett.



Vargen orsakar verkliga problem för boende på landsbygden, det tycker jag man skall ha respekt för.



Den jakthundskultur vi utvecklat i Sverige och Norge är världsunik och verkligen viktig att bevara. Jag vill att mina söner skall kunna få uppleva detta. Det finns stora arealer i Sverige där man inte längre kan jaga med löshund pga risk för vargangrepp.



Rennäringen har redan i dagsläget en orimlig rovviltspåverkan, och jag tror att en vargetablering i renskötselområdet kan vara spiken i kistan för flera renskötselföretag.



När det gäller älgarna så spelar det inte mig någon roll om jag personligen skjuter en eller 20 älgar per år då min familj bara äter en älg per år. Dock äter ett vargpar 120 älgar per år (75 000 portioner mat). Ur ett miljöperspektiv borde det kanske vara smartare för oss att äta älg istället för importerat kött från skövlade regnskogar i sydamerika?



I slutändan handlar det egentligen bara om en sak. Vi är i dag 7 miljarder människor på planeten och kommer att vara ca 10 miljarder om 85 år. Alla ytor på planeten måste producera mat och nyttigheter till denna population. Jag hoppas verkligen att detta går att lösa utan att alltförmånga arter utrotas. En sak kan vi iallafall vara helt säkra på, varg är en av de arter som kommer att finnas kvar på jorden längst...



Således tycker jag att 150 vargar i Sverige (1-2 revir per län) är en helt ok siffra förutsatt att man lyckas lösa frågan med tillförsel av nya genetiskt värdefulla individer till populationen.



Hälsningar / P-A Åhlén



Postat av: Jag själv!

Publicerad 2012-04-04 21:30:24

Hej P-A!

Min åsikt i vargfrågan ligger helt i paritet med din

åsikt, faktiskt! Innan jag började intressera mig för jakt tyckte jag nog att visst skulle vi ha gott om varg i Sverige. Nu när jag satt mig in i problematiken bla med löshundsjakten och vargar som helt öppet springer omkring bland bebyggelse med barnfamiljer, så förstår jag den rädsla, sorg och ilska som vagen kan medföra. Jag har ju själv hund och barnbarn och man är ju sig själv närmast. Så efter att jag läst ditt inläggg så kan jag hålla med om att vi ska hålla ca 150 vargar i Sverige förutsatt att de är friska starka och i vissa fall obesläktade djur! Det finns mycket att undra över och tycka i vargfrågan men jag tänker inte ge mig i kast med att utmana någon i denna infekterade "boxningsmatch"!!!



mvh/dan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela