Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Räven raskar inte över isen längre!

Publicerad 2012-08-17 12:22:00 i Jakt med Dan nybörjaren!,

Var på Bockjakt igår kväll med Nicklas, en fd elev och jägare utav rang! Men inte blev det någe rådjur inte. Vi såg två stycken men det var en get med ett kid och det är ju bara bockjakt som är tillåten nu, så de fick vara. Men innan kvällen var till ända så fick jag skjuta en räv! Det var med blandade känslor som jag tryckte av. Jag vet ju att rävjakten är ett måste för viltvårdens skull, men samtidigt så rörde den lilla räven upp känslorna på den "gamle" biologiläraren och djurvännen! När jag såg på den lilla räven i kikarsiktet och den stod där likt en liten hund och tittade på mig, då var det svårt att trycka av, men så blev det!
 
Här ligger den den lilla ungräven! Det visade sig sen vi vänt på räven, att den hade skabb!
 
Nu visade det sig att den unga räven hade skabb och då kändes det med en gång lugnt och helt rätt att ha dödat den. Efter att vi bränt upp den lilla krabaten, vilket man ska göra med skabbrävar för att inte skabben ska sprida sig, så var det slutjagat för denna gång! Dessutom så var jag tvungen att tvätta alla kläder samt skor och själv duscha, för att minimera risken att få med sig skabbdjur hem till Gibson.
 
Nästa fredag så blir den bockjakt igen. Hoppas på bockkött till frysen då!
 
Så här sargad och sönderkliad skulle räven sett ut över hela kroppen om den fått leva vidare. För rävar med skabb väntar alltid en ohyggligt plågsam död, då den hårlöse stackaren skulle duka under på grund av svält eller frysa ihäl till vintern!
 
Ps Trots att jag har så förtvivlat ont i ryggeländet idag så var gårdagskvällens bockjakt (rävjakt) med Nicklas väl värt det!!! Ds
 
Smärta är livet - ju skarpare, desto mer bevis på liv! /Charles Lamb
 
dan
 

Kommentarer

Postat av: margaretha skogetun

Publicerad 2012-08-19 00:37:34

Tack för det där med smärta och liv!! Ska använda mig av det när smärtan bränner!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela