Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Spillkråka och smärtsam dag!

Publicerad 2012-01-25 13:45:50 i Familjeliv,

Efter att ha promenerat igår och varit ett par timmar och handlat, så orkade jag bara med en liten promenad idag! Så fort jag gör lite för mycket en dag så är ryggen helt kass dagen efter. Svullen, öm och smärtar utav bara den, med strålsmärta ner i underliv och ut i vänster ben så kan man inte direkt säga att det är ok! Jag blir såååå less och samtidigt orkeslös av allt det här. Men hjälper inte alla värktabletter jag äter då? Jo visst gör de det, men värktabletterna tar bara bort topparna och lämnar resten åt mig själv att utstå. Men jag kan lugnt säga att utan värktabletterna så skulle jag inte klara av detta h-vete!!!

Nu till min promenad. Efter att vi gått ner till stranden så fick jag syn på en spillkråka när vi var på väg hemåt. Att få se denna granna stora fågel är en rätt stark upplevelse. De är riktigt stora och det låter riktigt högt när de sitter och trummar på, i sin iver att finna mat. Nu till lite fakta om spillkråkan!

Spillkråkan (Dryocopus martius) är den största av Europas hackspettar, lätt igenkänd på den svarta dräkten. Hanen har hela hjässan röd, honan endast hjässans bakre del. Den är 50-55 cm lång, med en spännvidd på 64-68 cm. Vikten är 300 gram. Dess flykt är kråklik och går inte lika utpräglat i bågar som de andra hackspettarnas. Lätet är ett starkt ”kly-kly-kly” som påminner mycket om gröngölingens läte. Har även ett långt utdraget klagande läte. Spillkråkan förekommer allmänt till sparsamt i hela Sverige, utom i fjälltrakterna. Arten är fridlyst. Den lever i äldre barr- och lövskog. Arten är huvudsakligen stannfågel, men vissa år förekommer flyttningsrörelser. Då är det mest de gamla hanarna som stannar kvar medan ungfåglarna drar söderut.


Åsså satt han bara där, den stora spillkråkan. Här laddar han för ett "hack"!


Så där ja! För varje "hack" så kommer han närmare de insekter som övervintrar i gamla murkna träd, snacka om uthållighet. Man kan ju undra hur de klarar av sitt huvud i fråga om hjärnskakning? Men det är en annan fråga!!!

Med hjälp av uthållighet når även snigeln Arken!  / Charles Haddon Spurgeon

dan

Kommentarer

Postat av: ida

Publicerad 2012-01-25 14:32:41

Oj vad snygg den var! Att du hinner med att både se och fota alla dessa djur alltså!



Dyngans SKITRYGG! Hoppas att eländet slutar ungefär här då första barnbarnet kommer. Tänk vilken dubbel lycka det skulle vara?! :)



KRAAAM!

Postat av: Staffan

Publicerad 2012-01-25 16:25:07

Kommer den bilden på provet?

Postat av: Jag själv!

Publicerad 2012-01-25 17:11:55

Kanske Staffan, men den är inte jaktbar!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela