Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Hur kan det komma sig ....?

Publicerad 2012-07-29 22:26:18 i Djur och natur,

Hur kan det komma sig att en gulbrämad dykarbagge hamnat i vår vattentunna? Alltså, en dykarbagge lever i vatten, det vill säga i större vattensamlingar såsom dammar, sjöar, tjärnar etc. Den gulbrämade dykarbaggen är europas störta och kan bli uppemot 4,5 cm! Denna "bagge" har blivit rätt sällsynt och är numera fridlyst!
 
Åter till problematiken med dykabaggen i vattentunnan! Nu är det ju så att dessa insekter i allmänhet är goda flygare och kan flyga från vattensamling till vattensamling. Jag tror därför, att denna bagge har kommit flygande i samband med mulet väder och landat på vårt hustak. Den har sen följt med regnvattnet ner i hängrännan och sen ner i stupröret och fram till den fulla vattentunnan, där den simmat omkring tills jag fångade den. Hur tror ni att det gick till?
 
Eftersom jag är djurvän så bar jag ner den vackra dykarbaggen till Lomsjön och släppte den i det grunda vattnet vid strandkanten. Den simmade kvickt iväg ner bland sjögräs för att gömma sig. Thats it!  Detta var historien om den gulbrämade dykarbaggen i vår vattentunna! 
 
Vattentunnan är nergrävd i vår slänt.
 
Här ser man röret som regnvattnet kommer i, från vårt hustak. Den lilla "baggen" hade ju faktiskt tur som inte åkte ner i det avlopp som sitter mitt emot invattnet och strömmar ut längre ner på tomten, bland en massa växter.
 
Nyfångad dykarbagge!
 
Så här stor och grann ser de ut dessa gulbrämade dykarbaggar! Vill ni läsa om dessa insekter så tryck HÄR!
 
Mysterier är träskallarnas visdom! /Horace Walpole
 
dan

Kommentarer

Postat av: Lippe

Publicerad 2012-07-29 22:48:26

Sådana får jag i min pool!! Gillar skarpt att du bar den till sjön!!!

Svar: Tack för det Lippe! Trots att jag börjat jaga så är jag fortfarande djurvän, man kan faktiskt kombinera det, så är det!!!
Dan Jonsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela