Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

En kväll i "lövcamo"!

Publicerad 2012-05-22 21:47:50 i Jakt med Dan nybörjaren!,

I går i kvällningen så var jag ute på rådjursjakt eller rättare sagt, jakt på råbock. Fram till och med den 15 juni så är det bara tillåtet att jaga hornbärande djur, alltså endast "rådjurspajka"! Jag fick följa med en mycket trevlig ung man, som för 10-12 år sedan var en av mina elever på Ängetskolan, så det kan bli. Då var det jag som gjorde allt för att han skulle lära sig matte och NO, under tre års tid. Idag är det jag som är eleven och Nicklas läraren i den allt annat än lätta konsten att jaga, jag trivs som bara den!!!

Någon råbock blev det inte, men vi såg en hel del vilt som inte är tillåtet just nu. Två rågetter,  tre älgar, en räv, fyra canadagäss, en trana och en hel del annat. Vid jakt är det inte enbart skjutandet som är det viktiga utan naturupplevelsen är en stor del av den totala jakten. Jag som alltid jagat vilt med mina kameror kommer framöver att byta ut min kamera mot ett jaktvapen. Men jag är övertygad om att jakten med kameran kommer att dominera mina strapatser i vår underbara natur!!! 



Innan vi gick ut för att jaga så åkte vi till ett grustag och övningssköt tills det att Nicklas var nöjd med mitt skytte. Det gick faktiskt riktigt bra! Som ni ser är jag fullt utrustad med lövcamoflage och ett camoflagenät för ansiktet. Trots att vi tidvis dolde oss noggrannt så ville ingen råbock visa sig för oss.


När det blev för mörkt för att söka och jaga råbock så gick vi bara omkring och njöt i den relativt varma majkvällen. Vi har en helt sjukt härlig natur här i Sverige, som jag absolut inte skulle byta ut mot någon som helst annan naturform runt om i världen, de ä sant de!!!

Vänskap! Själens märkliga lim! Livets sötsak! / Robert Blair

dan

Kommentarer

Postat av: jägaren

Publicerad 2012-05-22 22:38:49

Mycket trevlig kväll å inte den sista de kan jag lova:-D synd att du inte svarade efter att vi avslutade kvällen för då såg jag två rådjur som jag for å tittade om de var nån bock, kom in på 20m innan jag gav mej å bara satt å studera dom genom siktet:-D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela