Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Vad blev det av bävern?

Publicerad 2012-05-03 18:03:17 i Jakt med Dan nybörjaren!,


Jo, jag försökte mig på att flå henne och tycker att jag lyckades ganska bra för att var första gången! Trots att det ska vara ett fullt ätbart kött så fick kroppen gå till förbränning. På bilden ser man del av den flådda kroppen.


Så här ser det nyflådda bäverskinnet ut.


Efter att skinnet flåtts så saltade jag in det med jodfritt grovsalt, först en gång med 10% av kroppsvikten eller 0.2 kg. Till den andra saltningen så använde jag 40% av kroppsvikten eller 0.7kg. Efter några dagar ska skinnet skrapas och hur det går får ni veta senare!

Ps Bäverjakten och flåjobbet tog väldigt hårt på min sedan tidigare dåliga rygg och jag har de senaste dagarna varit i det närmaste sängliggande. I allt jag företagit mig har jag försökt vara jätteförsiktig och verkligen tänkt efter före, men vad hjälpte det, baskade dyngrygg!!! Ds

Det finns mycket smärta i livet och kanske den enda smärta som kan undvikas är smärtan som uppstår när man försöker undvika smärta!
/R. D. Laing

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela