Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Stekt järpe, gott gott!

Publicerad 2012-10-12 20:09:00 i Jakt med Dan nybörjaren!, Mat,

Efter att den skjutna järpen plockats och fått hänga och mogna i 3 dygn så var det dax att tillaga den lilla fågeln. Inga konstigheter alls utan efter det att den stekts i järngryta i smör, salt och peppar, var den mogen att intas. I konsistensen påminner den om sin större släkting "kycklingen" men smakade så mycket mer. Jag måste bara få säga att detta var nog den godaste hönsfågel som jag ätit, den var rent av kanon! Hoppas jag framöver får chansen att provsmaka de större kusinerna orre och tjäder, skulle vara fint det!!!
 
Stekning i järngryta med smör, salt och peppar i ca 15 minuter. Hade det varit bara fileerna så hade stektiden förkortats avsevärt!
 
Stekt järpe med stekt tärnad potatis, smörstekta gula kantareller, trattkantarellsås samt svartvinbärssylt. Grönsakerna glömde jag att lägga upp, men det var väl detsamma. Ärligt talat så hade det räckt med bara en av de två svampingediensera dvs endera bara stekt svamp eller trattkantarellsåsen, det blev liksom tårta på tårta! Hur det smakade? Jo tack bra, ja rent av himmelskt, det är sanninga de! Trevlig helg på er alla!!!
 
Det första man förlorar vid bantning är sitt goda  humör! /Gert Fröbe
 
dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela