Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Tor - ett stjärnskott i Härjedalen

Publicerad 2009-04-14 18:01:12 i Resor,

Som ni ser så saknas numera dagens datum, dag och år, som inledning på mina inlägg. Det beror på att jag placerat denna funktion längst upp i spalten till höger. Denna funktion sköter sig själv och jag behöver inte skriva in dessa data något mer! Bra va!!? Nu till något annat!

Sommaren 2005 var jag och Ingela till Norge en sväng. På väg hem så åkte vi över Röros och sedan in till Sverige via Tänndalen och Funäsdalen. Mellan Funäsdalen och en ställe som heter Tännäs, så fick vi syn på en intressant skylt. Skylten förkunnade att det hade inträffat ett meteroitnedslag alldeles i närhet. Vi parkerade vår bil på den avsedda parkeringen och vandrade till nedslagsplatsen för att se. Det här fick vi uppleva!


Stigen till nedslagsplatsen var så bra iordningställd så att rullstolsburna också ska kunna besöka sevärdheten.


Informationsskyltar gav bakgrundsfakta till händelsen samt lite information om meteoriter.


Så här ser det ut, nedslagsplatsen för en meteorit i Härjedalen.


Ensamheten är ett trevligt ställe att besöka, men ett dåligt ställe att stanna på!   /Josh Billings


dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela