Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Alla barn gillar ormar!

Publicerad 2009-12-18 13:03:29 i Våra Husdjur,

Igår var grannpojken Linus på besök! Han ville titta på mina ormar och hålla i Albin, majsormshanen som är albino. Linus har verkligen blivit "ormbiten" och det blir egentligen alla barn, förr eller senare, när de får handskas med ofarliga ormar. Jag menar verkligen att "Alla barn gillar ormar"! Däremot om de, innan de har träffat en orm, får höra från någon vuxen att ormar är farliga, slemmiga och äckliga så då blir det en sanning för dem. Men som tur är brukar även de gå att omvända, det tar bara lite längre tid!  Jag har med tiden förstått att det för det mesta är mödrarna (mammorna) som är de största spridarna av fördomar om ormar, ödlor, småkryp och spindlar. Men det brukar inte vara svårt att övertyga även mödrar om ormarnas ofarlighet och charm, bara de vågar vilja bli omvända!!!

Så här kul hade Linus och Albin i går!!




Här verkar du trivas bra i värmen!

Fördomar skelar när de betraktar och ljuger när de talar!  /Duchess de Abrantes

Först när vi inte längre är rädda börjar vi leva!  /Dorothy Thompson

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela