Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

The Hurt Locker!

Publicerad 2009-12-07 11:40:31 i Film och litteratur,

En film som jag varmt rekommenderar är "The Hurt Locker"! Den är spännande rakt igenom och faktiskt en riktig nagelbitare!

”The hurt locker” utspelar sig i Bagdad 2004. Saddams regim har fallit men krypskyttar och självmordsbombare härjar fritt och skördar många offer. William James bombgrupp kallas in varje gång man hittat en misstänkt IED. Han drar på sig en astronautliknande skyddsdräkt och vandrar fram till sprängladdningen medan de andra håller utkik för krypskyttar. Vid ett tillfälle hittar han en så stor granat att han tar av sig skyddsdräkten. ”Om jag ska dö vill jag dö bekvämt”, säger han. Att bomber är ett utmärkt redskap för att skapa spänning är en gammal Hollywoodsanning, hur många gånger har man inte sett nedräknare stanna på sista sekunden och hjältarna pusta ut? Bigelow vet naturligtvis om det här men de många bombscener som finns med i "The Hurt Locker" överträffar allt jag sett tidigare just för att hon fokuserar på personerna mer än sprängmedlen. Sergant James dåraktiga modighet och hans kompanjoners desperata överlevnadsinstinkt gör varje scen laddad och smått ångestframkallande. Jag säger inte att detta är en film ni borde se, nej "The Hur Locker" måste ni bara se!!!





Krig är kapitalism med bara nävarna!  /Tom Stoppard

I skyttegravarna finns det inga ateister!   /Ernest Hemingway

En sak som blir uppnådd med våld, kan bara behållas med våld.  / Mahatma Gandhi

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela