Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Talgoxe

Publicerad 2009-02-09 16:11:29 i Djur och natur,

Måndag 9 februari 2009 

Det är många Talgoxar vid mitt fågelmatbord dessa kalla dagar. Många andra arter dessutom. Men snart så börjar dessa små fjäderprydda djur att sjunga sin bröllopssång för att locka till sig en blivande "fru". För mig är fåglarnas vårsång som en gigantisk hyllning till våren! Stanna upp ett tag, när det är dax, och lyssna en stund. Ni kommer då att höra och inse hur fantastisk vår natur kan vara i sina bästa stunder!

Efter lock och pock så kommer bygge av bo och ungar. Har man satt upp lite holkar så kan man följa dessa små krabater i sin iver att föda upp sina ungar. Så här kan det se ut:


Efter mat kommer toabehov. Här en talgoxhanne som städar upp efter sina ungar.

När det är så kallt som -12 grader eller kallare så har fåglarna stort behov av mat. Energi behöver de för att hålla värmen. Så sätt gärna ut en fågelautomat eller ett fågelbord och mata. Sen kan ni sitta där i fönstret och se på dessa trevliga djur. Mycken nöje!

dan

Kommentarer

Postat av: marianne

Publicerad 2009-02-09 19:54:56

Du är allt en sann djurvän du! Jag har fått ett fint kort idag, hälsa och tacka!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela