Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Fula gubbar!

Publicerad 2009-07-16 16:08:49 i Historia,

Här i Örnsköldsvik med omgivning så har vi inte så många kyrkor, däremot på lilla Gotland finns det väldigt många, drygt hundratalet faktiskt! I stort sett alla är från 1100 - 1200-talet. Jag besökte några stycken för att få kolla in lite historia som ligger mig varmt om hjärtat. Det som slog mig då var hur många "fula gubbar" som prydde dessa kyrkor. Nästa gång ni besöker en gammal kyrka så titta lite närmare på inredningens dekorationer, ni kommer förmodligen att hitta ett par av dessa fulingar jag pratar om. Kolla in här får ni se några riktiga fulingar jag fann där på Gotland!


Denna Gubbe är en del av ett altarskåp! Det är först när man tittar närmare på kyrkornas dekorationer som man upptäcker dessa gubbar, för det är alltid gubbar som är de fula! Det är kanske så i det verkliga livet också, he he!!


Denna lilla fuling sitter på ett vattenutkast som tar hand om vattnet från taket på en kyrka. Om ni har sett filmen "Rosens namn" som bygger på en bok med samma namn av den Italienske författaren Umberto Eco, så slås man av likheten med en av de munkarna som figurerar i filmen.


Den här lilla uppblåsta fulingen prydde en predikstol i en av kyrkorna där på Gotland. Kanske föreställer det någon fet liten biskop som hade med kyrkans tillkomst att göra, ful är han i alla fall!!!

När människorna slutar tro på Gud, är det inte så att de  inte tror på någonting: de tror på allt! /Umbero Eco

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela