Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Humlebagge!

Publicerad 2009-07-05 16:56:14 i Djur och natur,

I djurvärlden finns det många arter som utseendemässigt liknar andra arter som skydd. Detta kallas mimicry och förekommer rikligt bland insekterna. Humlebaggen är en sådan insekt! Läs om mimicry HÄR!


Så här ser Humlebaggen ut! Många har nog misstagit sig på Humla och Humlebagge!


Humlebaggen är alltså växtätare och livnär sig framförallt på pollen och det protein som finns däruti!


Den är vacker den Humleliknande Humlebaggen! Läs om Humlebagge HÄR!

Den som inte kan vara ett gott föredöme kan ju alltid vara ett varnande exempel!  /Catherine Aird

dan

Kommentarer

Postat av: Nathalie

Publicerad 2009-07-05 17:01:05

wow, de är så vackra så nära inpå!

Postat av: Maria

Publicerad 2009-07-11 20:06:44

Jag såg din rubrik och nybloggat och blev lite nyfiken. Min bror har en blogg och där har han också skrivit ett inlägg om humlebaggar. Kolla gärna in den bloggen: http://dactylorhiza.blogg.se/

Postat av: Annie Annalunda

Publicerad 2009-07-19 11:17:27

Vilka underbara bilder på den lille humlebaggen - en sådan liten sötnos finns med även i mitt senaste inlägg och jag tog mig friheten att länka till ditt inlägg! V ilken härlig blogg du har med mycket fina bilder överhuvudtaget - och Gotland ja... underbart!

Jag kommer säkert tillbaka hit!



Kram Annie

Postat av: Ki

Publicerad 2009-07-20 20:39:18

Den var den här lilla "undercover gynnaren" som ledde mig hit till din trevliga blogg. Hade glädjen att se en trädgården för ett tag sedan och visste inte vad jag skulle tro, en humla som var en bagge som var en humla eller vad... :-) Du har helt fantastiska foton, och jag uppskattar även texterna, så nu tittar jag ofta in här.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela