Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Knölsvanarna på ägg!

Publicerad 2009-06-17 18:32:02 i Djur och natur,

Nu har jag med egna ögon sett att Knölsvanarna i vår vik ligger på ägg!!! När jag var på väg ner till sjön såg jag på långt håll att en av Knölsvanarna höll på att täcka över något i sitt bo. Därefter flög den iväg tvärs över viken och började beta i det grunda vattnet där. Jag skyndade mig ner till boet och fann då att Knölsvanen hade täckt över tre ägg, någorlunda bra. Jag tog två kort och skyndade mig därifrån. Jag såg sen, också på håll, att en av svanarna återkom till boet, bökade undan det den täckt över äggen med och la sig till rätta. Skönt att veta att det bara var en liten matpaus i ruvandet. Jag ska fortsätta att hålla koll på de vackra svanarna och återkommer med mer information. Förhoppningsvis med bilder på ungarna simmandes omkring i viken. Kolla in äggen deras!!


En tidigare tagen bild på en av de ruvande föräldrarna. Lägg märke till Dagsländan som flyger ovan huvudet!


De tre äggen delvis övertäckta med dun och gräs.


Stora vackra ägg de har Knölsvanarna!

Barn föraktar sina föräldrar tills de själva fyllt fyrtio. Då blir de plötsligt likadana som sina föräldrar. På så sätt bevaras systemet!  /Quentin Crewe

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela