Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Pippi på Trollsländor!

Publicerad 2009-06-28 15:40:34 i Djur och natur,

Javisst, jag har pippi på trollsländor! Det är något visst med dessa insekter som likt en helikopter äger luftrummet där den befinner sig. Jag har alltid fascinerats av dessa märkliga djur som faktiskt fanns redan på dinosauriernas tid, helt otroligt tycker jag! var ut en sväng igår, upp till Svartjärn som ligger i Själevad strax väster om Örnsköldsvik! Där kryllade det av dessa luftens akrobater. Om jag trivdes, ja vad tror ni själva? Kolla in skörden av bilder!


Märkligt sätt att para sig på! Men så här gör faktiskt Sjöflicksländan då det är dax för parning. Det är hanen som är blå och sålunda har fäst sin bakdel strax bakom honans huvud. Märkliga djur är det!!

Klicka på bilderna och se dessa fantastiska insekter i närbild!

         

         

Hela världen är en rad av underverk, men vi är så vana vid dem, att vi kallar
dem vardagsting!
  / H. C. Andersen

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela