Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Snabelsvärmare

Publicerad 2009-03-26 20:36:14 i Djur och natur,

Torsdag 26 mars 2009

I augusti 2006 så hittade jag här hemma i trädgården i Kroksta, en stor och fet larv. Jag tog in den och kunde efter lite sökande i insektsböckerna, konstatera att det rörde sig om larven till en Allmän Snabelsvärmare.

I den fakta jag sökte fram kunde jag läsa följande.

Carl von Linné gav 1758 arten det vetenskapliga namnet Deilephila elpenor. Namnet syftar till den grekiska mytologin. Deile betyder kväll eller skymning och syftar till att fjärilarna flyger om kvällarna. Phileo betyder att älska som en vän. Elpenor var Odysseus följeslagare, som trollkvinnan Circe förvandlade till ett svin. När larvens korta huvud är tillbakadraget ska det likna ett svintryne. Larven har tydliga ögonfläckar som gör att den liknar en orm och sägs kunna skrämma bort faror.

Här kan ni läsa lite mer fakta om Snabelsvärmaren.   Snabelsvärmare



Larv till Allmän Snabelsvärmare (Deilephila elpenor), lägg märke till dess stora "ögon"!



Skrämmande stor kan tyckas!


När jag håller den i handen så kan man verkligen se hur stor och fet den är!


Est quaedam flere voluptas.  (Det finns en sorts tillfredställelse i att gråta)  /Ovidius

dan

Kommentarer

Postat av: m

Publicerad 2011-08-01 01:08:44

Trevligt, hittade just en sådan idag!



Tack för infon.



/M

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-08-14 14:22:06

Bra information. Tack vare dina bilder kunde vi analysera vad vi hittat idag den 2011-08-14 i norra Halland.

/B&C

Postat av: B&C

Publicerad 2011-08-14 14:31:34

Postat av: Modesty

Publicerad 2011-08-20 14:49:47

Hej! -Vilken trevlig blogg! :)

Messade min kompis fältbiologen och frågade om han visste vad det var för söt krabat jag hittat i trädgården i dag, svarsmesset var denna bloggsida.

-Alltså en Snabelsvärmare!

M

Postat av: Angela

Publicerad 2012-08-03 08:46:01

Hej
Jag träffade på en sådann igår och när jag tittade närmare på den så sprutade den ngn vätska där bak. Vad var det, är det gift eller är det illaluktande för fienden? Ngt som påverkar oss människor eller hundar som är nyfikna?

Trevlig bloggsida du har :). / Angela

Svar: Hej Angela! Ja du vad kan det vara? Jag har själv flera gånger varit med om den vätska du nämner. Jag är ganska säker på att det är för att fiender till larven ska låta den vara! Nästa gång jag hittar en så ska jag undersöka lite närmare och både lukta på det och låta katten vår åxå lukta. Jag återkommer med ett blogginlägg då jag vet mer. Ha det gott!!! / dan
Dan Jonsson

Postat av: Rasmus

Publicerad 2012-08-18 17:57:14

Hej jag hittade en också idag då jag var ute och gick med en hund. och han luktade på larven och strax där efter fick han kväljningar (var nära på att spy) och fnyste så jag gissar på att den utsöndrar en illa luktande vätska. dock försökte jag lukta men kände inget. men jag luktade inte så pass nära efter som jag inte visste vad det riktigt rörde sig om.
men tack vare den här bloggen kunde jag känna igen den och få reda på var det var.
Mvh Rasmus

Postat av: Mandelhjärta

Publicerad 2012-08-23 11:24:06

Tack vare ditt inlägg fick jag "identifierat" min trädgårdsgäst idag. ;)
Märkliga larver. Jag har aldrig sett sådana innan...
Ha en bra dag!

Svar: Hej! Kul att höra, jag blir glad!!! Ha en bra dag du med!!!/dan
Dan Jonsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela