Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Vem bor här?

Publicerad 2009-03-23 17:47:50 i Djur och natur,

Måndag 23 mars 2009

Vad kan det vara för en liten "soldat" som bor i detta lilla bo med eget torn? Försök att gissa!!


 
Vem kan ha gjort detta lilla bo tro? Observera den lilla "halsen" som likt en farstukvist byggts framför ingången.



Boet tilhör en typ av "vägstekel" som har sin larv därner i boets inre. Stekeln matar sin larv med fjärilslarver och murar sen igen boets ingång. Då larvnen utvecklats till vuxen Stekel så tar den sig ut på egen hand. 


Ett enda ögonblick, just när trasten drar upp den ur jorden, märker masken hur vacker världen är!    /Stig Johansson

dan

Kommentarer

Postat av: Lotta Flodén

Publicerad 2012-07-02 19:48:44

Toppenfina bilder! Jag undrar om jag skulle kunna få använda dem till en artikel om sandlevande insekter?
Maila mig om du är intresserad./Lotta

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela