Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Ek, ett nytt träd för Norrland.

Publicerad 2009-05-17 17:41:00 i Djur och natur,

För några år sedan så var jag och Ingela ute på promenad i skogarna kring tallgården i Själevad, ca en mil väster om Örnsköldsvik. I en sydsluttning så fann vi, till vår förvåning, några Ek-plantor växande. Jag har besökt platsen varje år sedan dess och Ek-plantorna frodas och en del av dem börjar bli riktiga träd. Vi har även funnit några små plantor som inte växte i sydsluttningen utan på plan mark vid ett skogsbryn.

Vad är nu detta? Ek är ju ett lövträd, vårt största för övrigt, som tillhör ädelträden och ska sålunda inte växa vilt här uppe i vårt kalla klimat, utan begränsas till den Biologiska Norrlandsgränsen. Däremot så finns det Ek planterat i trädgårdar och på kyrkogårdar runt om i omgivningen. Dessa måste ha utvecklats så pass att de har gett Ek-ollon, dess frukt alltså. Dessa Ekollon kan ha tagits av fåglar som sedan gömt dessa i marken i denna sluttning. Det är framförallt Nötskrikan (Garrulus glandarius) som gömmer och lagrar ätbart i sina gömda skafferier. De brukar nästan alltid veta vart de har gömt alla men de måste ha glömt några. En annan fågel som har samma beteende är den från Sibirien invandrade Nötkråkan (Nucifraga caryocatactes). 

Frågan jag ställer mig själv är, växer de där på grund av att det ligger i en varm sydsluttning eller beror det på att vi har fått ett varmare klimat? Med tiden kommer männskligheten nog att få svar på detta!


  
Ek Quercus robur. Läs HÄR om Ek!


Så här stor var, bland de största, Ek-plantorna redan 2005 när vi fann dem.

Ekarnas liv och leverne återkommer jag till, här på min blogg. Då får vi se hur mycket mer de har vuxit på fyra år!


Träningslägret i Spanien var i Portugal någonstans!    /Rolf Zetterlund (fotbollstränare) 

dan

Kommentarer

Postat av: Lisa

Publicerad 2009-05-17 18:04:55

Vad satan ska man göra vid näsblod?

Läs min blogg http://hoppalong.blogg.se



kram

Postat av: Ewa Forsman

Publicerad 2011-04-27 22:38:09

Jag köpte ett hus i Sjulsmark, Piteå kommun, norrbottens län sommaren 2005. Sommaren därpå när jag skulle röja sly från den stora tomten såg jag att där växte en ekplanta, ca en meter hög. Frågade de tidigare ägarna men de hade ingen aning hur den hade hamnat där. Om du är intresserad kan jag skicka en bild på den. Bladen har samma form som de ekar du har på fotona ovan. På en tomt inne i Piteå stad stod till för några år sedan en enorm ek. Den äldre damen som bodde där tog bort den då den tog upp hela tomten, men å vad vackert trädet var. Sen vet jag att det även finns stora ekar i Kalix som ligger ännu högre upp i norr.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela