Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Barn i sekter!

Publicerad 2010-01-30 12:49:42 i Religion,

Låg nyss och lyssnade på P4-radio. I en programserie från UR (UtbildningsRadion) som heter "Barnaministeriet" fick man följa den 15-årige Joakims kamp att komma bort från familjen och Jehovas Vittnen. En mycket omskakande dokumentär som grep tag i mig hårt. Tänk att tvinga i sina barn i något de absolut inte vill, hur kristet är det? Nu när han försöker bryta sig loss, så ser familjen och församlingen honom som antikrist. Det är ju fullständigt horribelt och oacceptabelt att något sånt här ska kunna pågå i vårt land idag! Snacka om psykisk tortyr, fy för det!!!! Så här står det på Sveriges Radios hemsida angående programmet.  

– Jag orkar inte mer gå på nåt man blir rädd för, säger Joakim, en tonårskille som nu vill lämna den sekt hans familj är starkt involverad i. Han har sedan ett tag slutat att gå på gruppens möten men det är svårt – pressen är stark. Drömmen är att slå sig fri och få en egen lägenhet med socialt stöd. Barnaministeriet dokumentär följer honom en bit på vägen ut.

Vill ni höra programmet så klicka på denna länk; Barnaministeriet dokumentär


Det är väl så här man vill att relationen mellan den kristna tron och människan, i det här fallet barnen, ska vara! Inte tvång, hot och repressalier, det hör någon annan till!!!


Så här hade några skojfriska Örnsköldsviksbor gjort på stadens "Rikets Sal". Som jag ser det efter att jag har hört dokumentären, så finns det ingen anledning att ändra tillbaka namnet!

De flesta människor har något slag av religion, åtminstone vet de vilken kyrka
de ska undvika!
/John Erskine

dan

Kommentarer

Postat av: Inger Maryissa

Publicerad 2010-01-31 01:10:28

Tänk att jag hittade just din blogg idag och ditt inlägg när jag Googlade runt.

för jag lyssnade också på TV4 idag och programmet Barnaministeriet

om 15-årige Joakims kamp att frigöra sig från familjen och Jehovas vittnen.



Jag känner igen så mycket av detta från min uppväxt.

Jag växte upp på 50 - och 60 talet inom Pingstkyrkan,

som åtminstone då hade väldigt extrema ideér och regler om saker och ting,

och hårt kontoll på medlemmarna, skrämsel, hjärntvättning, press osv.

Du kan läsa mera om det i min blogg under min kategori:

- Uppväxt frikyrkan



jag riktigt ryste när jag lyssande på detta program idag,

och är så glad över att denna pojke klarat sig så bra,

och önskar honom all lycka till med sitt liv, och att det blir som han önskar.

för jag vet att det hänt att det gått illa för många unga människor som varit uppväxta under sådana sekter, som jag vill kalla det.



Nu ska jag titta runt lite mera hos dig och välkommen att besöka min blogg

Ha en bra helg



Ps. hoppas min kommentar kom med nu, försökte tidigare idag...men det gick inte.

Postat av: Dan Jonsson

Publicerad 2010-01-31 19:39:19

Hej och tack för ditt inlägg! Det är traiskt att du har behövt råka ut för sådan psykisk terror som killen i inslaget gjort. Jag kan inte fatta att sådant förekommer. Endera har de som gör så här läst bibeln dålig eller inte alls. För inte är det en kärleksfull handling de gör mot sina barn, nej tvärtom! Jag tror inte Jesus och Gud ser på detta med blida ögon, vad tror du eller ni andra???

Postat av: Tehå

Publicerad 2010-02-04 11:32:50

Hej Dan!

Läste ditt inlägg om Jehovas vittnen och Joakims liv som det presenterades i programmet Barnaministeriet. Jag vet inte om du hörde den intressanta debatten direkt efter programmet.

Barnpsykologen Louise Hallin tyckte att Joakims reaktion var en normal frirörelsereaktion som är mycket vanlig bland tonåringar. Den behöver inte ha med föräldrarnas religion att göra. Det kan lika gärna ha vara vilka föräldrar som helst. Gå gärna in på webbradion och lyssna på debatten.

Jag kan försäkra dig om att Joakim inte är representativ för en ungdom bland vittnena. Att föräldrar tvingar sina barn och förbjuder det ena och det andra har kanske skett i något enstaka fall – precis som i det övriga samhället. Men bland vittnena är det inte vanligt. Föräldrar är mycket måna om att deras barn och ungdomar får en egen övertygelse. Det är först därefter – kanske i de sena tonåren eller längre fram – som en ung människa tar ställning till att bli ett vittne eller inte. I kyrkan och i andra samfund låter föräldrar de små barnen att bli medlemmar genom barndop. De kan naturligtvis inte protestera i den åldern. Men bland vittnena tillämpas vuxendop, dvs. individen måste först studera bibeln och bli övertygad och därefter kan han eller hon bli ett döpt Jehovas vittne. Vilket tycker du är bäst?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela