Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Jag har aldrig sett så många samtidigt!

Publicerad 2010-06-29 12:33:06 i Djur och natur,

Jag har aldrig sett så många grodyngel på ett och samma ställe som häromdagen då jag var upp till Svarttjärn. De drog fram i stora stim som bildade moln av svarta prickar i vattnet. Jag undrade varför de betedde sig så, då jag aldrig sett något liknande? Förklaringen tror jag att jag fick efter att jag suttit stilla och tittat en stund. Kolla så får ni se vilka mängder av grodyngel och varför jag tror att de gör som de gör!


Här kan man se hur massor med grodyngel simmar i stora sammanhållna stim. Vanligtvis så bildar de inte stim utan simmar mer fritt.


Här ett annat ännu större stim.


Det formligen kryllade av grodyngel (förmodligen paddyngel tror jag bestämt) i stimmen!


När jag suttit ett stund och beundrat stimmen så kom fyra eller fem feta Aborrar smygsimmandes. De var på jakt efter, ja just det grodyngel. Jag har sett på djurprogram om fiskar som håller sig i stora stim för att på detta sätt lättare undgå att bli uppätna. Kan det vara av samma orsak med grodynglen? Någon som vet? Jag tror i alla fall att det beror på det!

Hälften vore nog, sa bonden när hustrun födde trillingar! /Gammalt svenskt ordspråk

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela