Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Andra dagen på ryggkliniken!

Publicerad 2010-03-08 19:03:43 i

Efter en nästan sömnlös natt vaknade jag lämpligt för att se OS-hockey, Sverige mot Finland. Att sova i andra sängar än min egen är ingen hit för mig, dessutom går det inte att komma ifrån att sjukhusmiljö inte är den optimala miljön för en riktig "feel good"-känsla!

Idag torsdag var det dags för att genomföra en smärtutredning innefattande diskblockader och smärtprovokation, för att fastställa vilka diskar som var dåliga på mig. När jag nämner ordet disk så gäller det de ”dämpande" kuddar som sitter mellan ryggkotorna. Till saken hör att jag fick inte ta något smärtstillande från och med 00.00 natten före denna utredning och inte förrän sista testet var gjort. Det första som gjordes var att man stack ner en lång nål på var sida om ryggradens mitt. Detta gjordes på tre nivåer där man misstänkte att skadan låg, se bilden nedanför. Nu var det då dags att borra ner nålarna så långt som möjligt varefter de slog med en liten hammare på varje nål för att jag skulle avgöra var det gjorde ondast. Detta var nästan omöjligt då allt gjorde så djuriskt ont. Men på något sätt så fick läkarna de svar de behövde. En passus i det hela, när det gör riktigt vidrigt ont för mig så skrattar jag, konstigt äre! Detta var något nytt för personalen som var van vid gråt, ilska, slag och skrik. Det hela slutatde med att hela personalen började skratta då jag skarattade! 


Här ser man var kirurgen markerat och var nålarna därmed suttit!

Därefter var det dags för två diskblockader vilket innebär att man med en lång rackarns nål går in ända till disken och provocerar den. Den nålen sticker man från sidan och in i disken vilket är nästan 20 cm, snacka om att göra ont! Därefter sprutar de in en vätska i disken, saltvatten eller bedövning och jag fick inte veta vad det var. Så var det dags för mig att kliva upp och under en timmes tid provocera min ländrygg genom att bocka och vrida mig, ja allt som gjorde ont skulle göras. Efter lunch så gjordes diskblockad nr 2 vilken var lika vidrigt smärtsam. Sen skulle jag provocera igen för att se vad som hände. Nu var dagens övningar slut och det sammanställda resultatet skulle gås igenom dagen därpå. Nu fick jag äntligen ta smärtstillande medicin och jag fick även något extra litet grönt piller som dämpade värken och gjorde mig dåsig.

Nu var jag ledig resten av dagen, så nu var det OS som gällde och försöka stå ut med den vidriga smärtan de hade dragit på mig. Jag åt middag och gick till mitt rum för att kolla OS. Men så mycket OS blev det inte för jag somnade ganska omgående!


Spänd inför OS så la jag mig i sängen men John Blund uppenbarade sig efter bara några minuter!

Smärtan är ibland att föredra framför behandligen! /Gerald Brennan

dan

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2010-03-09 10:23:34

Detta var lite annorlunda ingrepp än dom gjorde på mig.

Måste nog läsa igenom din blogg lite mera så jag så jag får veta mera om diagnosen.



Kämpa på.



/Fredrik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela