Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Inplantaten och tredje dagen på ryggkliniken!

Publicerad 2010-03-09 17:33:39 i

Den här dagen var de många mötenas dag. Jag fick först träffa en sjuksyster som tog en massa prover på mig. Därefter fick jag träffa narkossköterkan och narkosläkaren för att bli informerad om hur narkosen går till. En ung söt liten sjukgymnast dök sen upp på arenan för att gå igenom vad jag skulle tänka på de närmaste dagarna efter operationen, å det var en hel del det. Slutligen så fick jag då träffa min läkare, Mario Ruiz och den assisterande läkaren under den kommande operationen.

Nu skulle vi gå igenom vad som komma skulle! Testerna dagen innan hade visat att mitt största problem satt i disken mellan kota S1 och L5. S1 är korsbenet och L5 är den nedersta ländryggskotan uppifrån räknat. Därför skulle disken däremellan tas bort och ersättas av benbitar, detta för att möjliggöra ihopläkning av kotorna så av två kotor skulle det bli en. Dessa benbitar skulle tas från det som "karvades" bort från försträngningen i kota L4. Dessutom så var disken mellen L5 och L4 nästan lika dålig men skulle få sitta kvar. De skulle bara sticka in lite benbitar mellan dessa kotor för möjliggöra ihopväxning. Med andra ord jag skulle stelopereras i två nivåer, vilket innebär tre kotor. Allt detta fick jag utförligt presenterat för mig på en modell av en ryggrad, se bilderna nedan.


Här ser man en modell i naturlig storlek med en steloperarion mellen S1 och L5 alltså i en nivå. Skulle detta vara en människa så ligger han eller hon på mage.


Här ser man hur det ser ut. S1 är alltså korsbenet, sen kommer ländkotorna L5 och L4. På denna modell kan se exakt hur vektygen, inplantaten för ihopsättningen av kotorna ser ut, de är gjorda i titan. Det enda som skiljer denna modell från min blivande operation är att man utökar en nivå uppåt så att även L4 är ihopskruvad med de två andra. Ringen visar den kota i vilken jag hade spinal stenosen. Det var här de fick hugga bort ben för att göra kanalen mindre trång. Det gröna därinne är den stora ryggnerven och hur de kunde karva och hugga runt den utan att skada något, är för mig en gåta.

Nu visste jag vad som komma skulle på måndag morgon klockan 08.00! Därmed var allt testande och pratade över för idag och jag var ledig resten av helgen. Klockan var bra precis middag, 16.30, så jag kunde ju börja med att äta en smaskig middag!


Fredagsmiddagen bestod av en underbar redd grönsakssoppa! Fantastiska smaker trots att det mer eller mindre ser ut som en uppkastning! All mat på denna klinik var mycket god och är klart jämförbar med en bra restaurangs meny!

Så nu var fredagskvällen min, å vad gör man då på en ryggklinik en fredagskväll 2010? Ja inte äré mycke inte, men tur var väl det att det var vinter-OS. Så det fick bli TV:n samt några tidningar jag köpt, bland annat "Världens Historia" och en korsordstidning. Det var nu bara att göra det bästa av fredagskvällen och ladda, för jag hade ju två dagar till för mig själv innan det var dax för att bli uppsprättad!


En Korsordstidning med nån Måns på, det är väl mumma för en fredagskväll!

Vi tycker om våra vänner, inte för deras förmåga att roa oss, utan för
vår förmåga att roa dem!
  /Evelyn Waugh

dan

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-03-09 21:28:28

Vad bra bilder du har tagit. Jag följer! Hoppas att du har börjat känna dig bättre också!



/Marianne

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela