Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Röd Regnbågsboa!

Publicerad 2010-10-28 14:59:48 i Våra Husdjur,

Idag så fick familjen Jonsson tillskott i skaran av djur. Då fick jag nämligen hem 2 stycken Regnbågsboor! En av dem, hanen, är ca ett år gammal och honan är född i augusti i år. Dessa ormar är och blir ännu vackrare som vuxna. Jag har köpt dem av en Henrik från Bollnäs som åkte upp idag till Örnsköldsvik för att bada i Paradisbadet och senare på kvällen titta på MODO;s match mot Färjestad. Hoppas nu att de vinner, då ett stooort MODO-hjärta ända från Bollnäs är på besök!!!


Så här ser den lilla Regnbågsboahonan ut.


Så här ser hanen ut. Visst är de vackra??

Regnbågsboan är en kort men kraftig boa med ett smalt huvud. Den finns i flera olika färgvarianter men är vanligast i bronsbruna nyanser, ljusare på undersidan. De flesta exemplaren har mörka ringar på kroppen. Det mest anmärkningsvärda kännetecknet hos denna vackra art är iriseringen på fjällen, speciellt strax efter skinnömsning. Under vissa ljusförhållanden kan man se alla regnbågens färger, nästan som en tunn oljefilm på en vattenyta, den saknar de värmekänsliga gropar på överläppen som kungsboan har. Regnbågsboan som uppdelads i tio underarter finns från Costa Rica i norr till Argentina i söder. Den lever i fuktiga tropiska skogsområden, ibland i klippiga områden.

Skönhet är värre än vin! Den berusar både brukaren och betraktaren!  /Aldous Huxley

dan

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2010-10-29 19:46:39

Åh vad fina! Regnbågar är ju grymt snygga :)

Postat av: Ida (minos)

Publicerad 2010-10-29 19:47:07

Det var ju alltså jag, Minos-Ida som skrev det där :)

Postat av: maran

Publicerad 2010-10-29 19:57:31

-Uh, huvva! Måste nog få bot på ännu en fobi...

Postat av: Agneta Jakobsson

Publicerad 2010-10-29 23:19:51

När får vi komma och gosa? (med ormarna alltså..hihi)

Postat av: Lars Berglund

Publicerad 2010-12-07 12:12:21

Hej hej !

Ja jag ser att du köpte honan av Henrik jo jag har också köpt en Hane o en Hona av Henrik Din Hona och mina Ungar " Obama och Oprah " är kullsyskoner :-)Jaa dom är jättevacker Boaormar Vi bor i Vimmerby i Småland :-) Jag är med i zoonen.com "lejonkung" så kanske kan du tittar på mina bilder :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela