Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Mina Malawi

Publicerad 2011-02-17 17:23:07 i Våra Husdjur,

Vårt akvarium, på 250 liter, är många gånger mer intressant att titta på än naturprogram om samma typ av fiskar. Jag har haft akvarium sen 10-årsåldern och det är så djupt implenterat så jag kan inte vara utan!!! Nu har jag återgått till att ha Malawiciklider, vilka i mitt tycke är de mest fascinerande av utbudet på zoo-affärer. De slår till och med saltvattenfiskar, men som sagt så är det min egen åsikt. Så åk och köp ett akvarium och inred det med växter och fisk som faller er i smaken. Ni ska se att det är så himla kul att få in ett stycke vild natur och med fina innevånare, in i ert vardagsrum eller vart ni nu ställer det!


Min kanske vackraste Malawiciklid är en hane som i affärerna kallas Ahli. Det vetenskapliga namnet är Haplochromis ahli Just det, därav namnet Ahli!


Här ser man en auratus, med det vet.namnet Melanochromis auratus. En mycket trevlig fisk där hanen färgar ut i svarta och mörkblåa längsgående fält. Läs om den HÄR!


Interiör från vårt akvarium där vi till höger kan se en Labidochromis caeruleus. Också en färgglad och vacker fisk som lyser upp akviariet med sin intensvt gula färg!!!

Så där ja, nu har jag i olika sammanhang redovisat de djur vi har här i vårt hus. Men okey då, vi har ju faktisk några insekter också, som tjänar som spindelmat. Dessa är Zoophobas (en stor mjölmask kan man säga) samt en massa syrsor. Så nu är alla levande varelser i vårt hus redovisade!!!

Ett metspö är en pinne med en krok i ena ändan och en tok i den andra!  /Samuel Johnson

PS Jag nämner inget idag om den sport och det lag jag gillar allra mest, för varje gång jag gjort det så har det bara gått på tok DS

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela