Dan Jonssons Blogg

En blogg om djur och natur, jakt, foto, politik, humor, om att leva med ryggproblem och smärta samt mycket annat. Välkomna!!!

Gult, rosa och Balder!

Publicerad 2011-05-26 15:39:31 i Djur och natur,


Kabbelekan är allmän vid kärr, diken och på sanka stränder där dess saftigt gröna, grova och något klumpiga örtstånd hastigt skjuter upp från de övervintrande skotten och hinner blomma redan i maj. Den finns över hela norden, även högt upp i fjällen.


Blommorna är så vackert gula så man blir helt hänförd, det blir jag i alla fall! Läs om Kabbelekan HÄR!


Rödbläran har funnits med mig ända sedan jag var liten och plockade hem den i vackra buketter till min mor! Men då kallade vi den för Röddocka, vilket jag tycker är ett mycket mycket vackrare namn! Vill ni läsa om denna vackra växt så kan ni göra det HÄR


Som barn så kallade vi alla liknande växter för Prästkrage. Som vuxen så vet man lite mer (hmmm) och jag har lärt mig att det här är en Baldersbrå. I Eddan står det om ett vitt gräs, vitt som Balders ögonbryn, därav namnet Baldersbrå. Vill ni läsa mer om detta och om växten i allmänhet så gör det HÄR!

Blommorna på fjället är formade som klockor och stjärnor. Sägen säger
att det är för att vidden ligger så nära himlen!
  / Peder W. Cappelen

dan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

dajo57

Jag är en mycket vänlig man, kärleksfull men beklämmande dum, rent ut sagt korkad, dä ä ba så ha ja ju sagt!!!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela